Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja a hallgató tudásának gyarapítása a kiemelkedő képességű tanulók fejlesztésének változatos módszertani megoldásairól, a komplex tehetségfejlesztésről. A hallgató ismerje meg a szemeszter során a tehetség fogalmának történeti perspektíváit, a tehetség összetevőit, a lehetséges tehetségtípusokat, a tehetségmodelleket, a tehetség területeit, a tehetség azonosítás lehetőségeit, az iskolai tehetséggondozás résztvevőit, a hazai és a nemzetközi tehetségfejlesztő gyakorlatot, lehetőségeket. Szerezzen érzelmi élményeket a tehetségfejlesztés gyakorlatáról, váljon elkötelezett ismerőjévé a tehetségfejlesztés támogatásának. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Csíkszentmihályi Mihály (2010): Tehetséges gyerekek. Flow az iskolában. Nyitott Könyvműhely, Budapest. Gyarmathy Éva (2006): A tehetség. Fogalma, összetevői, típusai, azonosítása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Gyarmathy Éva (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Polonkai Mária (szerk.) Tíz jó gyakorlat a hazai tehetséggondozásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2011. pan style="color:#191919;font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">ISSN 2062-5936 Ajánlott irodalom: Balogh László (szerk.) (1999): Tehetségfejlesztő programok. Kossuth Lajos Tudományegyetem Pedagógiai -Pszichológiai Tanszék, Debrecen Balogh László (2004): Iskolai tehetséggondozás. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Balogh László, Mező Ferenc: Tehetségpontok létrehozása, akkreditációja (Géniusz könyvek 7.) Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2010. Gyarmathy Éva (2010): Hátrányban az előny. A szociokulturálisan hátrányos helyzetű tehetségesek. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit. Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi. Mély ismeretekkel rendelkezik a tanulásra vonatkozó tudományos elméletekben, ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait, érti a tanulás különböző tereinek és környezeteinek szerepét az élethosszig tartó és az élet és kultúra minden területére kiterjedő tanulásban. b) képességei A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére. Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni. c) attitűd Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi. Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét. n style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;font-weight:bold;">d) autonómia, felelősségvállalás Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait. Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért. |