„Fejemben kopasz cenzor ül”

2020.07.20.
Új tanulmánykötet a politika és a könnyűzene kapcsolatáról

Üzenetet rejt vagy csupán szórakoztat és kikapcsol a könnyűzene? A kommunista rendszerben ezt nem volt könnyű eldönteni sem a cenzoroknak, sem pedig a sorok között is olvasni, hallani próbáló publikumnak. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara tavaly jó visszhangot kiváltó konferenciát tartott a politika és a könnyűzene bonyolult kapcsolatáról, amely azonban nemcsak az elnyomó rendszer kultúrpolitikájára tekintett vissza, hanem például az orosz szatirikus politikai pop világába is bepillantást adott. A politika reprezentációja a kortárs könnyűzenében címmel most tanulmánykötet jelent meg a L’Harmattan könyvkiadónál. A könyvről Botos Mátét, a Pázmány bölcsészkar politológiai tanszékének docensét, a kötet szerkesztőjét kérdeztük.

Milyen tudományos megfontolásból vagy személyes késztetésből készült a könyv?
Egy záróvizsga végén futottunk össze néhány kollégával a Sophianum folyosóján 2016 nyarán és egy jóízűt tréfálkoztunk a hallgatók rovására, akik már nem ismerhették az „átkos” világát. Ötvös István vagy talán Nyirkos tanár úr vetette fel, hogy a mai hallgatók számára a zene talán érthetőbb, mint a történelmi magyarázatok. Akkor fogalmazódott meg bennem az ötlet, hogy ebből egy konferenciát is érdemes lenne tartani... Aztán pedig egy tantárgymódosítás során a művészet és politika kérdése bekerült az alapszakos mintatantervbe is, sőt, az angol nyelvű politikatudományi mesterszakunknak kötelező eleme lett, mi több: még egy középiskolai tanulmányi versenyt is szerveztünk köré, amely az elmúlt két évben remek képi- és hangzóanyagokat, illetve dolgozatokat eredményezett.

A konferencia anyagából tehát könyv született. Mennyi az átfedés a könyv szerzői és a 2019 januárjában a Sophianumban rendezett, A politika reprezentácója a kortárs populáris zenében című pázmányos konferencia szerzői, témái között?
Kedves kollégánk, Ignácz Ádám azért nem szerepel a gyűjteményes kötetben, mert eleve egy olyan "keynote speech" megtartására kértük fel, ami korábban már megjelent nyomtatásban, Povedák Kinga pedig nem tudta beilleszteni a Szegedi Tudományegyetem és a Cork-i Egyetem közt megosztott életébe, hogy előadását írásban küldje el. Egyébként a könyv pontos lenyomata a tavalyi, igen tartalmas konferenciának.

Fortepan/Szalay Zoltán

A könyv túllép azon a világon, amit Csatári Bence határolt körül Nekem írod a dalt vagy Az ész a fontos, nem a haj című, a Kádár-kor könnyűzenéjéről írt művében. Mi a tere és ideje a tanulmánykötetnek?
Szerettem volna tovább nyújtózkodni, mint a magyar könnyűzene világa és annak politikatörténeti összefüggései. Ugyanakkor azt is gondoltam, hogy ez is része kell legyen a konferenciának: a magyar könnyű- (és nem is annyira könnyű-) zene világa mellett lehetőleg legyenek jelen más politikai és zenei kultúrák kérdései is. Így kapott teret a könyvben is a kínai pop, az orosz zene és politika kapcsolata, az amerikai világ, a jugoszláv underground és más írások is. Van olyan is, amely a politika dimenzióján túli metafizikai kérdéseket is feszeget.

Fortepan/Urbán Tamás

Fussunk végig a tanulmánykötethez hozzájáruló kutatókon, témáikon...
Azt hiszem, a lista elég jól csengő neveket tartalmaz: Dr. Tóth Eszter Zsófia országosan ismert történész kollégámat szerintem nem kell bemutatni senkinek: ő a Veritas Történetkutató Intézet munkatársaként szerepel itt, akárcsak Salát Gergely barátomat, aki a Pázmány kínai szakját is és a Nemzetközi és Politikatudományi Intézetünket is vezeti. A már említett Dr. Ignácz Ádám az MTA Zenetudományi Intézetének, Dr. Gyulai Attila az MTA Politikatudományi Intézetének munkatársa. Dr. Csatári Bence a Nemzeti Emlékezet Bizottsága, Dr. Fekete Balázs az ELTE, Dr. Povedák Kinga a SZTE és a University of Cork oktatója-kutatója. Stumpf András a Heti Válasz egykori, jelenleg a valaszonline.hu alapító munkatársa. Dr. Kőszeghy Miklós professzor úr a Pázmány Ókortörténeti tanszékét vezeti, Dr. Pintér Károly pedig az Angol-Amerikai Intézetet. A résztvevők között Pintér Melinda a Társadalmi Reflexió Intézetet képviselte, Pánczél-Hegedüs János doktorjelölt Dr. Rácz Andrással együtt – aki a Nemzetközi Tanulmányok tanszék oktatója – és Dr. Fejes János vallástörténész szerénységemmel együtt a Pázmányt képviselte a konferencián.

Mennyiben volt részese a könnyűzenei világnak anno, vagy akár most?
Semennyire, nem volt zenei képzettségem, de érdekelt ez a világ. Ha üzenhetnék ezzel az önmeghatározással, azt mondanám Hobónak: "a te zenéden nőttem fel"... de ez nem annyira a könnyűzene, mint inkább a "nem klasszikus" zene világa. Habár a maga nemében ezek a műfajok is klasszikusokat tudtak adni az egyetemes és a magyar kultúrának. Kőszeghy Miklós írását a Vadászat című albumról kötelező olvasmánnyá tenném középiskolásoknak, hacsak Miklós előadása és személyének varázsa nem tenné mindezt sokkal vonzóbbá és érthetőbbé.

A cím kissé egyetemi ízű, tudományos, mintha egy diplomamunka vagy doktori címét olvasnánk, de mi lenne a kötet populáris címe?
"Zene és politika", de ez annyira lapos, mint a hulló falevelek. Lehetett volna "Rock the Regime" vagy "Fejemben kopasz cenzor ül", de azt is magyarázni kellett volna.

Fortepan/Urbán Tamás

A könnyűzenére ma már nem üzenetként, hanem fogyasztásra kész termékként tekintünk. Van üzenete a mai könnyűzenének azon kívül, hogy fogyaszd egészséggel?
Egyfelől az is egy üzenet, ami a fogyasztásra ösztönöz: azt üzeni, hogy válj a rendszer részévé. Természetesen sok olyan műfaj van, aminek elemi részei a rendszerrel való szembenállásra ösztönöznek (mondjuk, talán nem annyira durván, mint ahogy Jack Black csinálja a Rocksuli című filmben), de számtalan előadó van, akinek egész munkássága egyetlen merő, a politikára irányuló kérdőjel. Serj Tankian például biztos nem konzumálásra ösztönöz, még ha olyan slágerré váló dalai is vannak, mint amilyen a Chop Suey!. A mai túlpolitizálódó világban ezek a zenészek, előadóművészek, együttesek tudják azt a hitelességet megadni a mai fiataloknak, akik az én generációmmal ellentétben éppenhogy megcsömörlöttek a politika álságaitól. Igazságaik, életük példája, dalaik, szövegeik nevelnek és formálnak és ez jó. Ezzel foglalkozni kell, mert nem azt kell ezzel elérni, hogy az újabb és újabb generációk elforduljanak a közélettől, hanem ezeken a dimenziókon keresztül megértsék azt és tenni akarjanak annak jobbításáért. Erre sok műfaj kifejezetten alkalmas. Gondolná például, hogy a heavy metal mennyire népszerű konzervatív, vallásos körökben? Pedig az. A műveknek – mint a könyveknek is – van egy saját életük. A Uriah Heep, az Iron Maiden, akárcsak Bob Dylan Nobel-díjjal elismert életműve hosszabb távon hatnak, mint ahogyan a slágerlisták alapján vélelmezzük. És azt hiszem, a Hősök, vagy az Akkezdet Phiai, de D-Nash és NoÁr és más kortárs magyar előadók is tudnak átadni olyan gondolatokat, üzeneteket, amelyek segítenek a fiataloknak is kialakítani a világlátásukat – és nekünk, politológusoknak is, akik ezen keresztül tudjuk elérni őket és megmagyarázni nekik a bonyolult és szárazabb tudományos értelmezéseket.


Az interjút Kuthi Áron készítette.

Események

05.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Esztergom, Iohanneum 213
24.
2025. ápr.
BTK
WorldCom Youth Meeting Budapest 2025
Danubianum
25.
2025. ápr.
BTK
Kafka100
Sophianum 111–112
25.
2025. ápr.
BTK
Kert és lelkiség a régi Magyarországon – XVIII. Lelkiségtörténeti Konferencia
Sophianum 108
29.
2025. ápr.
BTK
Üzleti etika Magyarországon – Ahogy a kamarák, a vállalkozók és az egyetemi szféra látja
Sophianum, Jelenits István terem
29.
2025. ápr.
BTK
TDK szeminárium 2 – 2025. április-május
Danubianum
További események
szechenyi-img-alt