Tantárgy adatlapja
Szó és lexikon. A lexikológia alapvető területei. Lexikális szemantika: nyelvi jel, a lexikális jelentés, jelentésviszonyok, poliszémia. Lexikális morfológia: szóelemzés, szóképzés, szóösszetétel. Pragmatikai interferenciák a lexikonban. Lexikográfia: szótárak, makro- és mikrostruktúra. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Lehmann, Alise & Françoise Martin-Berthet 2013. Lexicologie – Sémantique, morphologie, lexicographie, 4e édition, Paris: Armand Colin. ISBN 978-2200276751 Polguere, Alain 2008. Lexicologie et sémantique lexicale: notions fondamentales, 2e édition, Montréal: Presses de l’Université de Montréal. ISBN 978-2760620155 Oszetzky, Éva 2003. Lexicologie et enseignement du français. Étude contrastive français–hongrois. Budapest: Tinta Könyvkiadó. ISBN 9639372722 Picoche, Jacqueline 1992. Précis de lexicologie française. L’étude et l’enseignement du vocabulaire. Paris: Nathan. ISBN 9 78-2091905471 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Részleteiben átlátja a szakterület elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. - A szakterület legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik. b) képességei - Képes a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenységre és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására. - - Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit c) attitűdje - Nyitott a tudományterület interdiszciplináris megközelítéseire. - Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.< /p> d) autonómiája és felelőssége - Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. - Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit. |