Tantárgy adatlapja
A kurzus bemutatja az örmény irodalmi, történeti,
teológiai, filozófiai és egyéb irodalmat, annak eredeti klasszikus örmény
(grabar), közép-örmény (kilikiai örmény), valamint modern nyugat- és
kelet-örmény formájában. A kurzus így szemügyre veszi a különféle
fejlődéseket és átalakulásokat, melyeken az írott örmény nyelv, annak Kr. u.
5. századi kialakulásától kezdve napjainkig keresztülment. A hallgatók
összehasonlítják a két modern örmény irodalmi nyelv – a kelet- és nyugat-
örmény - ortográfiáit, szemantikáját,
idiómáit és fontos műfajait, valamint maguk is látni fogják azok
kontinuitását és diszkontinuitását a közép- és klasszikus örmény nyelvekkel. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom
(jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás
adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező: Koriun. Varq Mashtoci [The Life of Mashtots] (4th century) P'awstos Buzand, History of the Armenians (4th-5th
century) Movses Khorenatsi, Patmutyun Hayots [History of Armenians]
(5th century), Venice: St. Lazar, 1843 Nahapet Kuchak, Hayrenner [Poems], 16th century Miqayel Chamchean, Patmutyun Hayots [History of
Armenians], 18th century Ajánlott: Thomson, Robert W. An Introduction to Classical Armenian,
Caravan Books, 1989 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása,
amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása - A hallgató megtanulja a klasszikus-, közép-, modern
nyugat- és kelet-örmény nyelvek grammatikai, szemantikai és általános
jellemzőit - A hallgató megismerkedik az örmény nyelv dinamikus
átalakulásával, melyen az elmúlt századok alatt átment, valamint azokkal az
eseményekkel és kontextusokkal, melyek ezen változásoknak teret adtak. képességei - megérti és alkalmazni tudja a fő fogalmakat és
módszereket egy nyelv (különösen az írott örmény) grammatikai és szemiotikus
jellemzőinek elemzésében. - kritikusan olvas szövegeket különféle történelmi
korszakokból, műfajokból és kontextusokból, és képes látni és értelmezni a
köztük lévő kontinuitásokat és diszkontinuitásokat. |