Tantárgy adatlapja
A
tanegység célja, hogy bevezetést adjon a pszichoanalitikus
fejlődéspszichológia klasszikus és modern koncepciói közül azokba, amelyek a
kapcsolati diagnosztika és a csecsemő-szülő konzultáció elméleti alapjait
adják. A tematika a következőket tárgyalja: 1. A
klasszikus pszichoanalitikus modell alappillérei és fejlődés-elmélete –
Sigmund Freud és Budapesti Iskola. 2. A korai
fejlődés klasszikus kapcsolati modelljei – A „tárgykapcsolatelmélet” és az
„énpszichológiai iskola”. 3. A
csecsemő- és a gyermekmegfigyelésen alapuló klasszikus pszichoanalitikus
modellek: René Spitz, Anna Freud, Margaret Mahler, Donald Winnicott és Esther
Bick. 4. A
modern csecsemőkutatások hatása a pszichoanalitikus fejlődéslélektanra.
Bolwby, Stern, Dornes. 5. A klasszikus és modern kapcsolati elméletek jelentősége
a szülő-csecsemő konzultációban és a csecsemőterápiákban: Selma Fraiberg,
Francoise Dolto, Serge Lebovici. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: 1.
Mitchell, S. A., Black, M. J., (2000). A
modern pszichoanalitikus gondolkodás története. Animula, Budapest.
19-183. ISBN 963408188 6 2. Hámori E. (2016): A korai
kapcsolat zavarai. Pszichoanalízis, kötődéselmélet és csecsemőkutatás a korai
kapcsolati patológiák megértésében. Budapest: Oriold és Társai. ISBN: 978 615
5443 15 2. 3. Stern,
D., (1985/2002). A csecsemő személyközi
világa. Animula, Budapest. ISBN 9789639410039 4.
Winnicott, D. W. (1971/1999). Játszás
és valóság. Budapest: Animula. Ajánlott
olvasmányok: 1. Ferenczi, S. (1933): Nyelvzavar a felnőttek és a
gyermek között. In. Buda Béla (szerk.) A pszichoanalízis és modern
irányzatai. Gondolat Kiadó, 1971. 215-228. 2. Péley
B. (szerk.) (2004). D. W. Winnicott, A
kapcsolatban bontakozó lélek, Új Mandátum, ISSN 1785-8348 3. Freud,
Anna (1965/1993). Normalitás és
patológia a gyermekkorban. Animula, Budapest, 1965/1993. ISBN
9789639751224 |