Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Segítő kommunikáció
Tárgy kódja: BT-MED-1250
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szőke-Milinte Enikő
Tárgyleírás:

 

A segítő kommunikáció tanulmányozása során a hallgatók ismerjék meg azokat a kommunikációs paradigmákat, stratégiákat és technikákat, amelyeket a mediációban, mint sajátos segítő kapcsolatban, a kompetenciahatárok tiszteletben tartása mellett, a mediáció sikere érdekében alkalmazhatnak.

A mediációhoz szükséges alapvető kommunikációs technikai tudást az alábbi témakörök tanulmányozásával érik el:

A dialógus mint segítő kommunikáció

Az erőszakmentes kommunikáció

A kliens támogatása, hogy képessé váljon szembesülni önmaga szükségleteivel

Én-üzenetek.

Aktív figyelem technikái, visszaidézés, átfogalmazás, átkeretezés, nyitott kérdezés (kérdéstípusok), az érzelmek visszatükrözése, a fontosság elismerése, összefoglalás

Empátia, elfogadás a segítő kommunikációban, zárójelezés

Egyéb technikák: témák azonosítása, megkérdőjelezés,konfrontáció, igazságpróba, dekonstrukció, létrázás, kibontás

Asszertív kommunikáció, a kommunikációs gátak elkerülése

Resztoratív technikák

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Gerard Egan: A segítő készségek fejlesztése. ELTE Eötvös kiadó, Budapest. 2001.

Gerard Egan: A képzett segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése. ELTE Eötvös kiadó, Budapest. 2001.

Kállai J., Gál B. (szerk.): Az első találkozás jelenségvilága a segítő kapcsolatokban Janus/Osiris, Budapest, 1999.

Marshall B. Rosenberg: A ?szavak ablakok vagy falak . Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll kiadó, Budapest. 2001.

Paul Randolph - Freddie Strasser: Mediáció - A konfliktusmegoldás lélektana. Nyitott könyvműhely, Budapest. 2008.

Rambala Éva: Az erőszakmentes kommunikáció alapjai. Kulcslyuk Kiadó, 2013

Tomcsányi T., Grezsa F., Jenenits I.: (szerk.) Tanakodó. A mentálhigiéné elmélete, a mentálhigiénés képzés, mentálhigiéné az emberek szolgálatában.Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány, Budapest, 1999.

Tringer L.: A gyógyító beszélgetés VIKOTE, Budapest, 1994.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt