Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a mondattan generatív megközelítésének bemutatása a magyar nyelv mondattanának elemzésén keresztül. A fő témakörök: a mondat topik-predikátum tagolása; a predikátum belső szerkezete; az igei kifejezés belső szerkezete és szórendje; az ige utáni szabad szórend levezetése; az igekötő szerkezeti helye és funkciója; az igekötő és az aspektus; a fókusz szerkezeti helye és funkciója; a disztributív kvantorok szerkezeti helye és hatóköre; a hatókörértelmezés elve; a tagadás, az igetagadás, a fókusztagadás, valamint a tagadó névmások mondattana; a főnévi alaptagú szintagma belső szerkezete.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
É. KISS K., Új magyar nyelvtan, Budapest, Osiris, 2003. ISBN 963-389-521-9
Ajánlott irodalom:
KIEFER F. (szerk.), Strukturális magyar nyelvtan I. Mondattan, Akadémiai, Budapest, 1992. ISBN 978 963 05 9678 7
É. KISS K., The syntax of Hungarian, Cambridge, Cambridge University Press, 2002. ISBN 0-521-66047-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szereznek a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeri a szintaxis, a magyar szintaxis alapjait.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására.