Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Társalgáselemzés
Tárgy kódja: BBLMN12000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Nemesi Attila László
Tárgyleírás:

 

A társalgáselemzés az etnometodológiából kinőtt kutatási irányzat, amely a természetes, spontán hétköznapi társalgások jellegzetességeit vizsgálja, de kiterjeszthető az intézményes és félig spontán vagy félkötött dialógusokra is. A kurzus számos társalgási interakció példáján keresztül ismerteti meg a hallgatókat a társalgáselemzés alapfogalmaival (forduló, szomszédsági párok, preferencia, javítás, háttércsatorna-jelzések stb.), kitérve az átírási konvenciókra. A társalgás szerkezete, a nyitás és a zárás, a fordulóváltás szabályszerűségei, a közbevágások, félbeszakítások és együttbeszélések, ismétlések és cserék adják a tananyag gerincét.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Boronkai Dóra: Bevezetés a társalgáselemzésbe. Budapest, Ad Librum, 2009. ISBN 978-963-9888-89-0

Hámori Ágnes: A társalgási műfajokról. In: Tolcsvai Nagy G. (szerk.): Szöveg és típus. Szövegtipológiai tanulmányok. Budapest, Tinta, 2006. ISBN 978-963-7094-63-7

Iványi Zsuzsanna: A nyelvészeti konverzációelemzés. Magyar Nyelvőr 125 (2002): 74–93.

Ajánlott irodalom:

Atkinson, J. Maxwell – John Heritage: Structures of social action: studies in conversation analysis. Cambridge, Cambridge University Press, 1983. ISBN 978-052-1318-624

Hámori Ágnes: Párbajokról nyelvészetileg. Miniszterelnöki viták jellegzetességei társalgáselemzési szempontból. Századvég 43 (2007): 3–35.

Muntigl, Peter – Turnbull, Willam: Conversational structure and fa

cework in arguing. Journal of Pragmatics 29 (1998): 225–256.

Németh Zsuzsanna: A forduló (beszédlépés) kiterjesztésének grammatikája a magyarban. Nyelvtudomány III–IV (2007–2008): 149–184.

Sidnell, Jack: Conversation analysis: An introduction. Chichester, Wiley-Blackwell, 2007. ISBN 978-1-4051-5901-2

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tisztában van a nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel, egyes részterületeinek alapvető szakkifejezéseivel.

Szakterületéhez szükséges szinten ismer legalább egy idegen nyelvet.

b) képességei

A szakterületén fölmerülő problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét mérlegelve képes kiválasztani és alkalmazni a megfelelő nyelvtudományi vagy irodalomtudomány módszereket.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

d) autonómiája és felelőssége

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt