Nemzetiségi tanító – német szakirány

Vitéz János Tanárképző Központ

Központ vezetője:

Dr. Medgyesy-Schmikli Norbert, egyetemi docens, PhD, habil.

Szakfelelősök:

Dr. Tölgyessy Zsuzsanna, egyetemi docens

Titkárság:

2500 Esztergom, Majer István u. 1-3., 311. szoba
(A telephely térképen IDE kattintva tekinthető meg.)

Telefon:

(70) 640-4502 - munkaidőben

E-mail:

tanito@btk.ppke.hu

 

Tantervek

Szakképzettség megnevezése: Nemzetiségi tanító (német)

A német nemzetiségi tanító szakirány a tanító alapszakon túl felkészít az általános iskola 1-6. osztályában a német nemzetiségi anyanyelvi és népismereti oktatásra és nevelésre, az identitás kialakítására és a nemzetiségi kultúra közvetítésére. Alapvető célunk olyan pedagógiai szakemberek kibocsátása, akik tudományosan megalapozott, korszerű szakmai ismeretek, kompetenciák birtokában alkalmasak tanítói képzettségükre építve magas színvonalon teljesíteni a nemzetiségi oktatási-nevelési feladatokat.

A képzés során elsajátíthatják a német, mint anya- és második nyelv (nemzetiségi nyelv) helyes és igényes használatát, a nyelvhasználat fejlesztésének stratégiáit, megismerkedhetnek a korai kétnyelvűség fejlesztési lehetőségeivel, változatos nyelvpedagógiai eljárásokkal, a német nemzetiségi nevelésben használható modern infokommunikációs eszközökkel és technikákkal, továbbá a nemzetiségi tantervi előírásokkal, a kisebbség történelmével, aktuális helyzetével, kultúrájával, néphagyományával, ezek tanításának, valamint a nemzetiségi identitás fejlesztésének korszerű módszereivel.

A hallgatóknak lehetőségük nyílik teljes képzésük alatt a Nemzetiségi Pedagógus Tanulmányi Ösztöndíj megpályázására.

A német nemzetiségi szakirányon végzettek esetén a sikeres záróvizsga a felsőfokú (C1) komplex nyelvvizsga-követelmények teljesítését igazolja.

 

Kinek érdemes jelentkezni?

A nemzetiségi tanító alapszakot olyan fiataloknak ajánljuk, akik szeretnek a gyerekekkel foglalkozni, kellő türelmük is van hozzájuk, és kedvet, elhivatottságot éreznek a 6–12 éves gyermekek oktatása-nevelése, sokoldalú, differenciált fejlesztése, az alapkészségek és képességek kialakítása iránt, valamint fontosnak tartják a német nemzetiség nyelvének és kultúrájának megismerését, megőrzését, átszármaztatását.

 

Felvételi követelmények

Alkalmassági vizsga (3. típus):

Célja annak megállapítása, hogy a pályázó alkalmas-e az óvodapedagógus pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására, továbbá, hogy a pályázót beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógus pályára, valamint a testnevelési foglalkozások vezetéséhez szükséges motorikus képességek felmérése.

Alkalmassági vizsgák követelményrendszere

A testi alkalmassági vizsga

Célja: Annak megállapítása, hogy a jelentkező rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos és az óvodai testnevelés gyakorlati anyaga elsajátításának, illetve a csecsemő- és kisgyermek nevelői, tanítói, óvodapedagógusi pálya gyakorlásának.

Követelmények:

  • közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak: 5 perc),
  • oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
  • egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
  • néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
  • célba dobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről,
  • labdaadogatások helyben futás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
  • labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
  • felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
  • mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).

Kizáró ok: A kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható. A jelentkezés évében érettségizők esetében a középiskolai tanulmányok utolsó két évében a testnevelés alóli teljes felmentés. A korábban érettségizőknek igazolniuk kell, hogy a testnevelés alóli felmentés indokai már nem állnak fenn.

Az ének-zenei alkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező alkalmas-e az óvodapedagógusi vagy tanítói pályára, a pedagógusi pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.

Feladat:

  • a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből, szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
  • a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
  • a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.

Az elbírálás alapvető szempontja: hogy a felvételiző rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.

A beszédalkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkezőt beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógus pályára.

Feladat: 10-15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A jelentkező a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt kap.

A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében. Az elbírálás szempontjai:

Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhang-képzési hibák),

A jelentkező beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás). A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező. A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.

Kizáró okok:

  • hangképzési rendellenességek,
  • ritmuszavarok,
  • a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.

A német nyelvi alkalmassági vizsga

Célja: A középfokú (B2) komplex nyelvvizsga szintnek megfelelő nyelvi ismeretek felmérése.

A német nemzetiségi szakirányra való jelentkezésnek nem feltétele a középfokú nyelvvizsga-bizonyítvány, de egy középhaladó szintű nyelvtani-lexikai tudás szükséges.

Mentesül a német nyelvi alkalmassági vizsga alól az a jelentkező, aki rendelkezik közép,- ill. felsőfokú komplex nyelvvizsgával, vagy azzal egyenértékű dokumentummal. A vizsgán a megjelenés ebben az esetben is kötelező, kérjük magukkal hozni, és személyesen bemutatni a mentességre jogosító okiratot.

 

Feladat:

  • Írásbeli rész
  • Mutatkozzon be 10-15 mondatban!
  • B) Szóbeli rész
  • A lehetséges témakörök az akkreditált B2 szintű nyelvvizsgák témakörei kötetlen beszélgetés keretein belül. A szóbeli vizsga megfigyelt szempontjai a szóbeli kommunikációs készség, nyelvhelyesség és szókincs.

 

Figyelem! A pedagógus képzési terület szakjaira való jelentkezéshez a jelentkezőnek írásban nyilatkoznia kell arról, hogy nincs olyan betegsége, ami akadályozná felsőoktatási tanulmányainak folytatását, továbbá arról, hogy nem szenved diszlexiában, diszgráfiában, diszkalkuliában, pszichés és mentális zavarban, és erre hivatkozva tanulmányai során nem kér felmentést. A diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, pszichés és mentális zavar a felvételt kizáró okok. Az egészségügyi nyilatkozat letölthető innen.