Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelése, integráció, szegregáció
Tárgy kódja: BT-PSZ-3011
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a pedagógusok ismerjék a köznevelési intézményekbe járó kiemelt figyelmet igénylő tanulók csoportjait és szükségleteit. A gyermekek igényeiknek megfelelő segítséget nyújtsanak, a különleges bánásmódot mindenki számára szakszerűen biztosítani tudják.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek a köznevelésben

2.       Integráció lehetőségei

Szegregált intézmények

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Gordosné Szabó Anna (szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Medicina, Budapest (2004)

-        Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004.

-        Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2000.

-        Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.) Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest, 2008.

Ajánlott irodalom:

-        A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

-        32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve

-        A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 11. § (2) bekezdése

A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásárólezetéséről és

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-        A hallgató ismeri a különleges bánásmódot igénylő gyermekek sajátos jellemzőit, az őket támogató szakembereket, lehetőségeket.

Képességei:

-        Jártasságot szerez a nehézségekkel küzdő,

a sajátos nevelési igényű, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, a tantárgyában különleges bánásmódot igénylő tanulók felismerésében, hatékony nevelésében, oktatásában.

-        A tanórák, foglalkozások tervezésekor a differenciálás módszertanát alkalmazza az egyéni igényeknek megfelelően..

Attitűdje:

-        A hallgató törekszik arra, hogy minden gyermek teljesítményéit a képességeihez mérten elfogadja, a gyermeknek elfogadó, nyugodt és kiegyensúlyozott légkört biztosítson.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt