Tantárgy adatlapja
A szeminárium során olyan szövegek elemzésére kerül sor, amelyek elemzésével kurrens kultúratudományi problémakörökre lehet reflektálni: gender, identitás, térszemlélet, test, stb. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: témaspecifikus irodalmi művek Leggewie, Claus, Schlüsselwerke der Kulturwissenschaften, Berlin, de Gruyter, 2015, ISBN 978-3-8394-1327-2 (részletek) Werle, Dirk, Literatur- und Kulturtheorie. In: Feger, Hans (Hrsg.), Handbuch Literatur und Philosophie. Stuttgart-Weimar, Metzler, 2012, p. 257-269. ISBN 978-3-476-02253-0 Ajánlott irodalom: dick, Doris, Cultural turns, Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften, Reinbek bei Hamburg, Rowohlt-Taschenbuch-Verl., 2006, ISBN 3-499-55675-8 Jaeger, Friedrich, Liebsch, Burkhard, Rüsen, Jörn. (Hrsg.), Handbuch der Kulturwissenschaften Bd. 3. Themen und Tendenzen. Stuttgart-Weimar, Metzler, 2011, eBook ISBN 978-3-476-05012-0 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri a kultúratudományi koncepciókat. Részleteiben átlátja a német irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek folyamatszerű összefüggéseit. Érti és átlátja a német irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. Ismeri a német irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket. b) képességei Képes az irodalomtudományban és a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Szövegértés fejlesztése. Fogalmi gondolkodás fejlesztése. Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejleszté sére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére. Képes saját tudása magasabb szintre emelésére, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére és önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására. c) attitűdje Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását. Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |