Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nyilvánosságelméletek
Tárgy kódja: BMLKM01200M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bognár Bulcsú
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

Az előadás a nyilvánosságfogalom bevett értelmezéseinek ismertetésén túl arra vállalkozik, hogy a fogalom egyes értelmezéseiben és használatában már eleve benne lévő megkülönböztetés megragadásával érzékelhetővé tegye a tárgyalt nyilvánosságelméletek egynémely olyan aspektusát, amelyek a nyilvánosságfogalom és annak a társadalmi kommunikációban kialakított konstrukciója között feszülnek. A kurzus a reprezentatív, a polgári, a manipulatív vagy a normatív – nem normatív nyilvánosságelméletek tárgyalásán keresztül részben történeti szempontot érvényesít, részben esettanulmányokban konkretizálja a nyilvánosságelméleti problematikát. Az előadás a kommunikációelmélet, a médiaelmélet és a közéleti kommunikáció vonatkozásrendszerein belül tesz kísérletet a nyilvánosságelméletekben megmutatkozó értelmezési tartalékok kibontására. 

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) 

Kötelező irodalom:

1.     HABERMAS , Jürgen, A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Budapest, Századvég, Gondolat, 1993, pp. 81–154., 217–332., ISBN 963-8384-02-6

2.     LUHMANN , Niklas, A tömegmédia valósága, Budapest, Gondolat, AKTI, 2008, p. 87–133., ISBN 978-963-693-087-5

3.     NOELLE-NEUMANN , Elisabeth, A hallgatásspirál elmélete, In: ANGELUSZ  Róbert, TARDOS  Róbert, TERESTYÉNI  Tamás (szerk.), Média, nyilvánosság, közvélemény, Budapest, Gondolat, 2007, p. 776–800., ISBN 978-963-9610-93-4

4.     BOURDIEU , Pierre, Előadások a televízióról, Buda

pest, Osiris, 2001, ISBN 963-379-923-6

5.     PETERS , Bernhard, A nyilvánosság jelentése, In: ANGELUSZ  Róbert, TARDOS  Róbert, TERESTYÉNI  Tamás (szerk.), Média, nyilvánosság, közvélemény, Budapest, Gondolat, 2007, p. 614–632., ISBN 978-963-9610-93-4

Ajánlott irodalom:

1.    HELLER  Mária, RÉNYI  Ágnes, A nyilvánosság kommunikációelméleti megközelítése, In: HORÁNYI  Özséb (szerk.), Kommunikáció II., Budapest, General Press, 2003, p. 231–253., ISBN 963-9459-05-4

2.    ANGELUSZ  Róbert, Optikai csalódások, Budapest, Pesti Szalon, 1996, p. 9–94., ISBN 963-605-149-6

3.    ANGELUSZ  Róbert, TARDOS  Róbert, TERESTYÉNI  Tamás (szerk.), Média, nyilvánosság, közvélemény, Budapest, Gondolat, 2007, pp. 433–450., 633–648., 766–775., 8

01–838., 887–949., ISBN 978-963-9610-93-4

4.    THOMPSON , John B., Ideology and modern culture. Critical social theory in the era of mass communication, Stanford, Stanford University Press, 1990, ISBN 0-7456-0081-6 

5.    METZ , Johann Baptist, Religion und Politik auf dem Boden der Moderne, In: BRIX , Emil, MANTL , Wolfgang (szerk.), Liberalismus, Interpretationen und Perspektiven, Wien, Böhlau, 1996, p. 229–243., ISBN 3-205-98447-1

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt