Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy megismertesse a
hallgatókkal az iskolai szociális munka célját, feladatát, a köznevelési
intézmény gyermekvédelmi tevékenységéhez való kapcsolódását. Megismerteti a
hallgatókat az iskolai szociális munka magyarországi modelljeivel, az óvodai
és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetésének előzményeivel.
Összefoglalja a köznevelési intézményben működő szociális segítő feladatait,
eszközeit, tevékenységi szintjeit, a pedagógusokkal való együttműködés
lehetőségeit. Főbb tematikai csomópontok: 1.
Az iskolai szociális munka
története, modelljei. 2.
Az óvodai és iskolai szociális
segítő szolgáltatás bevezetése, kapcsolódása a gyermekjóléti rendszerhez. 3.
Együttműködések az iskolai
szociális munkában. 4.
4. Az iskolai szociális segítő
tevékenységi szintjei: egyéni, csoportban végzett és közösségi tevékenységek
lehetőségei |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Bányai Emőke Adrienn: Az iskolai
szociális munka szülőkkel, családokkal kapcsolatos feladatai, a szülők
bevonása gyermekük iskolai életébe Párbeszéd 2018. Vol. 5. No 3. http://parbeszed.lib.unideb.hu/megjelent/index/124
-
Máté Zsolt: Iskolai szociális
munka Párbeszéd 2018. Vol 5. No 3. http://parbeszed.lib.unideb.hu/megjelent/index/124
-
Szakmai ajánlás az óvodai és
iskolai szociális segítő tevékenység bevezetéséhez EMMI, Budapest, 2018.
augusztus http://tamogatoweb.hu/letoltes2018/2018_08_15_ajanlas_szocsegito.pdf
Ajánlott irodalom: -
Budai István (szerk.): Szociális
munka az iskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. -
Máté Zsolt-Szemelyácz János
(szerk): Az iskolai szociális munka kézikönyve INDIT Közalapítvány, Pécs,
2009. -
Szabó Aliz-Tolácziné Varga
Zsuzsanna: Az iskolai szociális munka tapasztalatai Szekszárdon
Szociálpolitikai Szemle 3. évf. 3. sz. (2017) 137-144. -
Szociálpolitikai Szemle, Kapocs folyóiratok vonatkozó tanulmányai. Jogszabályok: -
1997.
évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról -
15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes
gondoskodást nyújtó gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények, valamint
személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása: -
A
hallgató ismeri az iskolai szociális munka magyarországi történetét,
modelljeit. Tájékozott az óvodai és iskolai szociális munka bevezetésének
indokait, célját illetően. Ismeri az óvodai és iskolai szociális segítő
feladatait, különböző tevékenységlehetőségeit és módszereit. Képességei: -
A
hallgató képes az óvodai és iskolai szociális munkáról tájékoztatást adni a
gyermekeknek és szüleiknek. Képes felismerni azokat a helyzeteket, amikor
indokolt az iskolai szociális segítő bevonása a problémamegoldásba és ennek
során képes a vele való szakmai együttműködésre. Attitűdje: -
Törekszik arra, hogy az iskolai szociális munkát a köznevelési
intézményben folyó pedagógiai tevékenység integráns részeként kezelje;
nyitott az óvodai és iskolai szociális segítő munkatárssal való szakmai alapú
együttműködés iránt. |