Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Rendezőtanári gyakorlatok
Tárgy kódja: BT-PSZ-7940
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

le="mso-yfti-irow:1">

Tantárgy leírása:

Cél és ismeretanyag: Ismerkedjen meg a hallgató a feladat és anyagválasztás problémakörével. A rendezőtanárnak el kell döntenie: milyen célt szolgál a tervezett bemutató nevelési szempontok szerint, milyen értékeket közvetít, mi az előadás üzenete, („miről van szó”), miért fontos ez az előadásban közreműködőknek. Ismernie kell a rendelkezésre álló műfajokat, s a műfaji határokat áttörő kísérleti kezdeményezéseket. Meg kell tanulnia az instrukcióadás módjait - a térrel való gazdálkodást, a különböző típusú színpadi terek gyakorlati jellemzőit. Éreznie kell a tér hangsúlyos és hangsúlytalan pontjait, ismernie kell a játékidő, a szünetek, a naturális idő, a színpadi idő fogalmát, a hanghatások (emberi hang, zörej, zene) jelentőségét. Tisztában kell lennie a társművészetek alaptudnivalóival. (Bábszínpad, bábos technikák. Képzőművészeti alapismeretek, díszlet, jelmez, smink. Zenei alapismeretek, a legfontosabb zenei stílusok ismerete. Néptáncok, történelmi és társastáncok, pantomim, akrobatikus mozgáselemek. Fényhatások, világítás.) A közös dramatizálás módszerére építve tudjanak kötött szövegű színművet megközelíteni, vagy abból részletet színpadra vinni társaikkal vagy gyerekcsoporttal. Legyenek tisztában a rendező s a rendezőtanár munkájának megszervezésével. Tervezés: az éves munka, az egyes foglalkozások felépítése, egy előadás megszervezése (teljes folyamat, próbarendekkel!). Makettkészítés.

Képzési követelmény:

Ebben a tárgyban már nem a témákkal való ismerkedés, hanem az alapszintű rendezőtanári ismeretek (művészeti szakiskolák növendékeinek óráira) tanítására való biztonságos felkészülés a követelmény.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-        Így rendeztem… gyerekekkel I-IV. (válogatta és szerk.: Debreczeni Tibor), Népművelési Intézet, Múzsák Közművelődési K., Bp., 1988.

-        Dúró Győző – Nánay István: Dramaturgiai olvasókönyv, MTMK, Bp., 1993. Hevesi Sándor: Az

előadás, a színjátszás, a rendezés művészete, Gondolat Kiadó, Bp., 1965.

-        Nánay István: Diákok a deszkákon, Iskolakultúra, 1997. 6-7. 67-70.o.

-        Nánay István: A színpadi rendezésről, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Bp., 1999.

-        Székely György: Színházesztétika, Gondolat Kiadó, Bp., 1975.

-        és az oktató által megadott kiadványok

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaele

meknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgatók ismerjék meg az alapszintű rendezőtanári ismereteket, a műválasztás technikáit, céljait és nevelési szempontok szerinti különbségeit, beszéljenek a rendezőtanári személyiségről.

b) képességei

-        Legyenek képesek az irányítás és moderátori szerep következetes váltogatására. Alkalmazzák a játékbátorság felkeltésének technikáit.

c) attitűdje

-        Művészeti és művészetpedagógiai tevékenységformák létrehozására alkalmas attitűdjük segítse alkotómunkájukat.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt