Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: áttekinti a nevelés - oktatás
különböző színterein szükséges tervezési eljárásokat és módszereket.
Bemutatja a pedagógiai tervezés komplex jellegét, a különféle tényezők
egymásra hatását (társadalmi, oktatáspolitikai szempontok, tudományos
elvárások, nevelési célok, oktatási módszerek, a folyamatban résztvevő
szereplők). A főbb
tematikai csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: - Falus Iván (szerk.) (2007): Didaktika. VI-XII.
fejezetek. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN: 9789631952964 - Fodor László (2009): Didaktikai tevékenységek
tervezése. rmpsz.
ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2009/tavasz/03. pdf - Hoffmann Rózsa (2014): Mérföldkő után. Mit, miért? A
köznevelés megújítása 2010-2014. Budapest, Kairosz Kiadó. ISBN:9789636627263 - Hoffmann Rózsa (2005):Vezetés – pedagógusszemmel.
Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN: 9789631950717 Irányadó jogszabályok: - 2011. évi CXC Nemzeti Köznevelési Törvény és
229/2012 (VIII. 28.) Kormányrendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény
végrehajtásáról - 20/2012.(VIII. 31.) EMMI rendelet a
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények
névhasználatáról -
110/2012.
(VI. 4.) Kormányrendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és
alkalmazásáról és 51/2012 (XII. 21.)
EMMI rendelet a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről -
326/2013.
(VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben
történő végrehajtásáról -
363/2012.(XII.
17.) Kormányrendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjáról |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismerjék a magyar köznevelés/közoktatás rendszerének
működését meghatározó jogi kereteket, a rendszer-, intézmény- és
csoportszintű szervezeti és tartalmi szabályozás terén. - Ismerjék a köznevelési/közoktatási rendszer céljait,
felépítését, az ebből következő tervezési feladatokat. - Ismerjék a pedagógiai tervezés különféle
dokumentumainak felépítését, a tervezés kritériumait. b) képességei - Képesek legyenek a pedagógiai tervezést tágabb
kontextusban értelmezni, a köznevelési/közoktatási rendszer sajátosságainak
ismeretében. - Képesek legyenek a komplex tervezési feladatok
elvégzésére. - Képesek legyenek szakszerűen alkalmazni a
nevelési-oktatási folyamatban a pedagógiai vezető és a pedagógus
kompetenciájába tartozó tervezési módszereket és eljárásokat. c) attitűdje - Elkötelezettek
legyenek a munkatársak bevonásával készülő tervezési gyakorlat mellett |