Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A szeminárium célja, hogy a hallgatók képesek legyenek alkalmazni a latintanítást meghatározó jogi és pedagógiai dokumentumok tartalmait és szándékait. Megismerjék a latinoktatás céljait, külső méréseit, s képesek legyenek tervezni az ezekre történő felkészítést. A tárgy a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztése, szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés, szakmai együttműködés, kommunikáció tanári kompetencia megszerzéséhez segít hozzá. A tárgy tematikája: A latintanár tervezőmunkája A latintanár munkájának iskolán belüli és iskolán kívüli szabályozóinak hatásai Helyi tanterv, tanmenet Érettségi tételsorok és feladatsorok Az érettségi vizsgáztatás Felkészítés versenyekre, illetve egyes vizsgatípusokra |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: A latin tantárgy kerettanterve A latin nyelv általános és részletes érettségi vizsgakövetelményei és vizsgaleírása Gloviczki Zoltán: A latinoktatás változásairól. In: Mester és Tanítvány 8. 96-104. Ajánlott irodalom: Szőke Ágnes: Latin feladatgyűjtemény a középfokú nyelvvizsgához. Budapest, Tankönyvkiadó 1992. Ferenczi Attila – Kendeffy Gábor: Latin a szóbeli nyelvvizsgán. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1999. Dér Katalin – Keresztény Éva – rimócziné Hamar Márta: Latin nyelvi versenyfeladatok. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1996. Dr. Nagy Ferenc: A latintanítás módszertana. Budapest, Tankönyvkiadó 1965. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes a tanulókat szakszerűen megfigyelni és tapasztalatait szöveges vagy számszerű formában rögzíteni - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására. |