Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szerzők, művek, műfajok a korai humanista és a 16. századi irodalomban
Tárgy kódja: BBNMI13200
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bogár Judit
Tárgyleírás:

A BA képzésben kötelezően oktatott tananyaghoz kapcsolódva e specializációs óra kiegészíti és elmélyíti a hallgatók ismereteit a magyarországi reneszánsz irodalomról, annak jellegzetességeiről, létmódjáról, nyelvi és szövegalkotási kérdéseiről. A szerzők, művek és műfajok mellett szó esik a korabeli műveltségről, a humanizmus és reneszánsz kérdéseiről, a reformáció irányzatairól és hatásáról, az irodalom és művészetek összefüggéseiről, a magyar és világirodalom kapcsolatáról, a régi szövegek továbbéléséről.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Magyar irodalom, főszerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010. (ISBN 978-963-05-8949-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.

Magyar irodalomtörténet, https://f-book.com/mi/index.php?special=tartalom. (ISBN 978-963-87426-2-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.

Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez: Reneszánsz, szerk. Bitskey István, Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. (ISBN 963-18-7447-8)

Régi magyar irodalmi szöveggyűjtemény, I: Humanizmus, szerk. Ács Pál, Jankovics József, Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 1998. (ISBN 963-506-143-9)

Régi magyar irodalmi szöveggyűjtemény, II: A 16. század magyar nyelvű világi irodalma, szerk. Jankovics József, Kőszeghy Péter, Szentmártoni Szabó Géza, Bp., Balassi, 2000. (ISBN 963-506-324-5)

Ajánlott irodalom:

Magyar művelődéstörténeti lexikon, I–XIV, főszerk. Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 2003–2014. (ISBN 978-963-506-540-0) – A korszakkal kapcsolatos szócikkek.

Psalmus Hungaricus: A Hungarian Cultural History, ed. Szentpéteri József, Bp., Research Centre for the Humanities, 2023, II. (ISBN 9789634163572) – A korszak irodalmára vonatkozó fejezetek.

Ol

d Hungarian Literary Reader, ed. Tibor Klaniczay, Bp., Corvina, 1985. (ISBN 963-13-1817-6.)

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.

Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait.

Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.

Tisztában van a nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel, egyes részterületeinek alapvető szakkifejezéseivel.

A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a reneszánsz kori magyarországi irodalom legfontosabb jelenségeinek, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.

Tájékozott lesz a magyarországi reneszánsz és humanista szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.

b) képességei

Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.

Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.

A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes &ia

cute;rni és beszélni.

Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.

A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a 15–16. századi magyarországi irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.

Az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.

Képes lesz a magyarországi reneszánsz irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Képviseli a magyar és az európai identitás nyelvi, vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.

Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.

A nyelvtudomány és az irodalomtudomány választott területein képes és törekszik az önképzésre.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BANB-XMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt