Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szövegfeldolgozás, nyelvtantanítás
Tárgy kódja: BBNTI08700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

A szövegfeldolgozás feladata, modelljei, szempontjai. Értő olvasás. A nyelvtantanítás célja, feladatai, módszertani elvei. Az új nyelvtani ismeretek tanítása. A nyelvhasználat tudatosítása: nyelvtani ismeretek gyakorlása. Az ismeretek ellenőrzése és az értékelés.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

  1. Besir Anna – G. Kovács Erzsébet – Koós Ildikó: Az anyanyelvi nev

    elés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. OFI, Bp., 2014. ISBN 978-963-682-794-6

  2. Adamikné Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8
  3. Kernya Róza (szerk.): Az anyanyelvi nevelés módszerei. Általános iskola 1–4. osztály. Trezor Kiadó, Bp., 2008. ISBN 978-963-8144-28-7
  4. NAT, Kerettanterv
  5. Baloghné Zsoldos Julianna: A nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés tantárgy-pedagógiája Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1987.

 

Ajánlott irodalom:

  1. Cserhalmi Zsuzsa: Írás- és olvasásfejlesztés. In: Amit az irodalomtanításról tudni kellene... Korona Kiadó, Bp., Korona, 2000. 21–29. ISBN 963-9191-59-0
  2. G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: A nyelvhasználat fejlesztése komplex anyanyelv-pedagógiai módszerekkel a melléknevek gyakorlása közben. In: Anyanyelv-pedagógia, 2008/3-4.

    :p>

  3. Tóth Beatrix: A nyelvi kompetenciák élményközpontú fejlesztése. ELTE TÓFK 2003.
  4. Konrád Ágnes: A gyermekek aktivitására, kreativitására épülő versfeldolgozás. In: Anyanyelv-pedagógia, 2008/3-4.
  5. pedagógiai, módszertani lapok (Tanító, Csengőszó, Csodaceruza, Fordulópont, Magyartanítás, Anyanyelv-pedagógia, Iskolakultúra, Könyv és nevelés stb.)

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

>

a)    tudása

-    Ismeri a 6-12 éves gyerekek személyiségének kibontakoztatását megalapozó tudományos elméleteket, az első hat iskolaévnek a személyiség formálódásában és az élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben betöltött szerepét.

-    Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.

-    Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés területén.

-    Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.

-    Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.

-    Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).

-    A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.

b)   képességei

-    A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.

-    Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.

-    Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.

-    Támogató tanulási környezetet biztosít.

-    Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.

-    A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.

-    Képes a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkája során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni.

-    Tevékenységére szakszerűen reflektál.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt