Tantárgy adatlapja
Az előadás célja, hogy a hallgató ismerje meg a közéleti kommunikáció helyét a kommunikáción belüli rész diszciplínák között, viszonyát a kommunikációs szintekhez, a társadalmi kommunikációhoz. Ismerje fel a közéleti kommunikáció folyamatait, jelenségeit. Tekintse át a közéleti kommunikáció színtereit, konfliktusait, tervezési módszereit, elemzési lehetőségeit. Tudja azonosítani a közéleti kommunikáció kompetenciájához tartozó társas-lélektani, szociológia-elméleti, politikai jelenségeket és folyamatokat. Sajátítson el elemzési szempontokat és módokat a közéleti kommunikáció jelenségeihez.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
HAUSER, Gerard A., Civil társadalom és nyilvánosság, In: Szabó Márton – Kiss Balázs – Boda Zsolt (szerk.): Nyelv, szimbólum, retorika, diskurzus, 2000. 478-500. ISBN 9780789034014
HORÁNYI Özséb, A közéleti kommunikációról. In: Buda Béla-Sárközy Erika (szerk): Közéleti kommunikáció, Budapest, Akadémiai Kiadó. 2001. 13-27. ISBN 9789630578349
PAPACHARISSI, Zizi: 2003 A virtuális szféra. Az internet mint a társadalmi nyilvánosság tere. In.: Médiakutató 2003 tavasz.
PETERS, Bernhard, A nyilvánosság jelentése, In: Angelusz-Tardos-Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Budapest, Gondolat, 2007. 610-614. ISBN 9789639610934
Ajánlott irodalom:
NORRIS, Pippa, Angyali kör? A politikai kommunikáció hatása a posztindusztriális demokráciákra, Budapest, Médiakutató 2001/3. http://www.mediakutato.hu/cikk/2001_03_osz/01_angyali_kor/05.html?q=Pippa
TERESTYÉNI Tamás, Együttműködés és konfrontáció a közéleti kommunikációban, In: Buda Béla-Sárközy Erika (szerk.): Közéleti kommunikáció, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2003. 28-50.
ISBN 9789630578349
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
Ismeri a kommunikációs és mediális rendszerek különböző területeinek problémáit és összefüggéseit, többek között a média és populáris kultúra összefüggéseit, a globális médiapiac működési elveit, a kulturális csere globális szabályait.
b) képességei
Képes szakterülete ismereteit alkalmazni a problémák és konfliktusok felismerésére, és hatékonyan közre is tud működni ezek megoldási javaslatainak kidolgozásában és megoldásában.
Képes hiányosan rendelkezésre álló adatok esetében is helytálló és korrekt véleményt vagy bírálatot megfogalmazni, döntést hozni, és az ebből adódó következtéseket szakmai és nem szakmai közönség számára érthetően kommunikálni.
c) attitűdje
Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
Nő szakmai identitásának tudatossága, megalapozottságának mértéke, megszilárdul hivatástudata.
d) autonómiája és felelőssége
A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét, felelősséggel vállal fel és működtet egyenrangú partneri viszonyokat.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét, és szakmai csoportját, elkötelezetten szolgálja és képviseli szakmája érdekeit.