Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy
bevezetést nyújtson a nemzetközi kapcsolatok területén alapvetőnek tartott
szakszövegek értelmező olvasásába. A hallgatók a szövegek olvasása és
elemzése révén sajátítják el az elméleti összefüggéseket és a tudományos
terminológiát. A hallgatók megismerkednek a nemzetközi politikaelmélet fejlődését
meghatározó alapvető irányzatok szövegeivel (realizmus, institucionalizmus,
neorealizmus stb). A tantárgy kitér a fontosabb világrendszer-elméletek
jellemzésére. Külön hangsúly kerül a hidegháború-értelmezések felvázolására,
valamint a hidegháború utáni nemzetközi rendszer dinamikájának, a
globalizációval és az európai integrációval kapcsolatos elméletek, valamint
az amerikai hegemónia dilemmáinak bemutatására. A hallgatók megismerkednek
Fukuyama „történelem végével” kapcsolatos felfogásával, a Huntington-féle
civilizációs-paradigma főbb állításaival, valamint a körülötte kialakult vita
elemeivel. A kurzus foglalkozik a hidegháború utáni nemzetközi rendszert
leíró „új” nemzetközi politikai gazdaságtan változataival. A kurzus módszertanilag
olvasószeminárium, amely a kérdéskört tárgyaló alapvető szakirodalom
feldolgozására épül. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Fukuyama, Francis (1992): The End of History and the Last Man. Penguin
Books. London. (Fukuyama, Francis (1994): A történelem vége és az utolsó
ember. Európa. Budapest.) Gilpin, Robert (1987): The Political Economy of International
Relations. Princeton University Press. Princeton. Huntington, Samuel P. (1998): The Clash of Civilizations and the
Remaking of World Order. Touchstone Books. New York. (Huntington, Samuel P.
(1998): A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása. Európa.
Budapest.) Jean-Marc Ferry-Paul Thibaud (2006): Vita Európáról. L’Harmattan.
Budapest. Zbigniew Brzezinski (2013): Stratégiai vízió. Antall József
Tudásközpont. Budapest. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása - ismerik a
nemzetközi kapcsolatokat formáló legfontosabb elméleti megközelítéseket - ismerik a
globalizációt és az európai integrációt értelmező legfontosabb elméleti
megközelítéseket - ismerik a
posztbipoláris világrenddel kapcsolatos legfontosabb elméleti
megközelítéseket - ismerik az
Amerikai hegemóniával kapcsolatos főbb elméleti megközelítéseket b)
képességei - képesek
a globalizációval kapcsolatos legfontosabb elméletek értelmezésére - képesek
az európai integrációval kapcsolatos legfontosabb elméletek értelmezésére - képesek
a posztbipoláris világgal és az amerikai hegemóniával kapcsolatos főbb
elméletek értelmezésére |