Tantárgy adatlapja
A nyelv rétegződése. Nyelv és társadalom kapcsolatai. Nyelv és nyelvjárás. A nyelvjárások átalakulása. A nyelvföldrajz sajátosságai és kritikája. A kettősnyelvűség. A regionális köznyelv. A pidgin és a kreol nyelvek. A lingua franca. Eredetelméletek. A diglosszia. A szociolingvisztikai módszerek kialakulása a változatvizsgálatokban. Az európai és a magyar nyelvjárástudomány rövid története: a kezdetek, a nyelvatlaszok kora, strukturalista törekvések, kommunikatív dialektológia. Kisebbségi nyelvhasználat, nyelvi attitűd. Módszertani kérdések: nyelvi adat, anyaggyűjtés. A változatvizsgálatok problémái és eredményei (nyelvi asszimiláció, nyelvkontaktus és nyelvvesztés, nyelvcsere, stigmatizáció és hiperkorrekció). A nyelvi hátrányos helyzet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. ISBN 963-18-6816-8
Kiss Jenő (szerk.): Magyar dialektológia. Bp., Osiris, 2003. ISBN 963-389-560-X
Ajánlott irodalom:
Hegedűs Attila: A változó nyelvjárás. Piliscsaba, PPKE BTK, 2005. ISBN 963-9296-94-5
Borbély Anna – Vančoné Kremmer Ildikó – Hattyár Helga (szerk.): Nyelvideológiák, attitűdök és sztereotípiák. Bp., Tinta, 2009. ISBN 978-963-9074-51-4
Borbély Anna: Kétnyelvűség. Bp., L’Harmattan, 2014. ISBN 978-963-236-723-1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a főbb nyelvváltozatokat, tisztában van a nyelv és a társadalmi csoportok közi összefüggésekkel; ismeri a főbb nyelvi ideológiákat és a szociolingvisztika legfontosabb szakirodalmát.
b) képességei
Képes előítéletmentesen tekinteni a különböző nyelvváltozatokra és képes mások nyelvi előítéleteinek tudományosan megalapozott csökkentésére.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan, történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.