Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Osztálytermi diskurzus
Tárgy kódja: BONMA00300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Farkas Edit Ilona
Tárgyleírás:

 

A tanárképzés részeként ez a tárgy az osztálytermi diskurzus olyan jellemzőit veszi vizsgálat alá, mint a tanárok és diákok beszédének aránya, a diskurzus irányítása (ill. ennek nyelvi és nem nyelvi eszközei), a szóátadás-átvétel, a tanári instrukciók és kérdések, a különböző tevékenységtípusok és a nyelvhasználat összefüggései, a kommunikációs készségfejlesztést támogató stratégiák, az osztályteremben megjelenő stílusrétegek, vagy a humor és az irónia szerepe. A téma szaporodó irodalma jó kiindulópontot nyújt, összekapcsolva konkrét tanórák felvételeinek elemzésével. Új kihívás az ún. IKT-eszközök bevonása és ennek hatása az osztálytermi nyelvhasználatra, ezért ezt is behatóan elemezzük. Tanár és diák beszédmagatartását egymással való összefüggésben, komplex módon, a társadalmi-kulturális-technológiai környezet átalakulására is tekintettel elemezzük, erősítve a leendő tanárokban az ez irányú tudatosságot és önreflexiót. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Antalné Szabó Ágnes: A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2006. ISBN 963-7530-83-5

Király Flóra: A beszédfordulók és a szóátadások vizsgálata osztálytermi kontextusban. Anyanyelv-pedagógia 2015/1. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=552

Schirm Anita: Diskurzusjelölők az osztálytermi kommunikáció szövegtípusaiban. In: Baditzné Pálvölgyi Kata – Szabó Éva – Szentgyörgyi Rudolf (szerk.): Tanóratervezés és tanórakutatás. Budapest, ELTE, 2015, 49–66. ISBN 978-963-284-663-7

Sáfrányné Molnár Mónika: A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I–III. Anyanyelv-pedagógia 2006/2–4. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=624

 

Ajánlott irodalom:

Asztalos Anikó: A tanórai beszédfejlesztést támogató óratervezési stratégiák. Anyanyelv-pedagógia 2015/2. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=571

Herbszt Mária: Tanári beszédmagatartás. Szeged, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2010. ISBN 978-963-9927-21-6

Gonda Zsuzsa: A tanári kommunikáció jellegzetességei az IKT-osztályteremben. In: Veszelszki Ágnes – Lengyel Klára (szerk.): Tudomány, technolektus, terminológia. A tudományok, szakmák nyelve. Budapest, Éghajlat, 2014, 371–381. ISBN 978-963-9862-6303

Molnár Melinda: A pedagógiai irónia mint a pedagógiai hatalom kifejeződése. Iskolakultúra 2015/5: 24–36.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA12 osztatlan képzés Nappali magyar 12 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
szechenyi-img-alt