Tantárgy adatlapja
A tanárképzés
részeként ez a tárgy az osztálytermi diskurzus olyan jellemzőit veszi
vizsgálat alá, mint a tanárok és diákok beszédének aránya, a diskurzus
irányítása (ill. ennek nyelvi és nem nyelvi eszközei), a szóátadás-átvétel, a
tanári instrukciók és kérdések, a különböző tevékenységtípusok és a
nyelvhasználat összefüggései, a kommunikációs készségfejlesztést támogató
stratégiák, az osztályteremben megjelenő stílusrétegek, vagy a humor és az
irónia szerepe. A téma szaporodó irodalma jó kiindulópontot nyújt,
összekapcsolva konkrét tanórák felvételeinek elemzésével. Új kihívás az ún.
IKT-eszközök bevonása és ennek hatása az osztálytermi nyelvhasználatra, ezért
ezt is behatóan elemezzük. Tanár és diák beszédmagatartását egymással való
összefüggésben, komplex módon, a társadalmi-kulturális-technológiai környezet
átalakulására is tekintettel elemezzük, erősítve a leendő tanárokban az ez
irányú tudatosságot és önreflexiót. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Antalné Szabó Ágnes: A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2006. ISBN 963-7530-83-5 Király Flóra: A beszédfordulók és a szóátadások vizsgálata osztálytermi kontextusban. Anyanyelv-pedagógia 2015/1. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=552 Schirm Anita: Diskurzusjelölők az osztálytermi kommunikáció szövegtípusaiban. In: Baditzné Pálvölgyi Kata – Szabó Éva – Szentgyörgyi Rudolf (szerk.): Tanóratervezés és tanórakutatás. Budapest, ELTE, 2015, 49–66. ISBN 978-963-284-663-7 Sáfrányné Molnár Mónika: A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I–III. Anyanyelv-pedagógia 2006/2–4. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=624 Ajánlott irodalom: Asztalos Anikó: A tanórai beszédfejlesztést támogató óratervezési stratégiák. Anyanyelv-pedagógia 2015/2. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=571 Herbszt Mária: Tanári beszédmagatartás. Szeged, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2010. ISBN 978-963-9927-21-6 Gonda Zsuzsa: A tanári kommunikáció jellegzetességei az IKT-osztályteremben. In: Veszelszki Ágnes – Lengyel Klára (szerk.): Tudomány, technolektus, terminológia. A tudományok, szakmák nyelve. Budapest, Éghajlat, 2014, 371–381. ISBN 978-963-9862-6303 Molnár Melinda:
A pedagógiai irónia mint a pedagógiai hatalom kifejeződése. Iskolakultúra 2015/5: 24–36. |