Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgatók megtapasztalják a pedagógiai kommunikációs szituációk sajátosságait, a pedagógiai problémakezelés és problémamegoldás lehetőségeit. Gyakorolják a pedagógiai helyzetek különböző kommunikációs elméletek szerinti értelmezését, használják és fejleszthetik kommunikációs kompetenciájukat, különösen a helyzetfelismerés, az érdekérvényesítés, a feszültségkezelés, a befolyásolás, a segítés, a kölcsönös kommunikáció és a dialógus képességét, a pedagógiai helyzetek kezelésében. Főbb tematikai csomópontok: 1. A pedagógiai kommunikáció sajátosságai, a pedagógiai kommunikáció dialógus természete. 2. A kommunikációs kompetencia és fejlesztése. 3. A pedagógus kommunikációs felkészültségei (önismeret, társismeret, empátia, vérmérséklet). 4. A pedagógiai kommunikáció zavarai. 5. Konfliktusok és játszmák a pedagógiai kommunikációban. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: - ANTALNÉ Szabó Ágnes: A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Magyar Nyelvtudományi Társaság. Budapest. 2006. - HERBSZT Mária: Tanári beszédmagatartás. Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász GYula Felsőoktatási Kiadó. Szeged. 2010 - Szőke-Milinte Enikő: Kommunikációs készségfejlesztés In: H Tomesz Tímea, H Varga Gyula (szerk.) - Kommunikációs készségfejlesztés a pedagógiai munkában. 160 p. Budapest: Hungarovox Kiadó, 2016. pp. 9-31. - Szőke-Milinte Enikő: A pedagógiai kommunikáció értelmezései. In: Karlovitz J T, Torgyik J (szerk.) Vzdelávanie, výskum a metodológia: Oktatás, kutatás és módszertan, Komárno: International Research Institute, 2013. ISBN 9788097125110, pp. 241-249. Ajánlott irodalom: - EGAN Gerard: A segítő készségek fejlesztése. ELTE Eötvös Kiadó. 2011. - KOMOR Levente: Szervezeti kommunikáció, 2008. Gödöllő. Jegyzet. - http://www.gtk.szie.hu/upload_files/SZKOMJEGYZ0601ROV_0212.pdf. 55-66, 119-137. - ROSENGREN, Karl Erik: Kommunikáció. Budapest: Typotex. 2004. 127 –159. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a pedagógiai kommunikáció értelmezését támogató kommunikációs elméleteket és modelleket, - Ismeri a pedagógiai kommunikáció eredményességét meghatározó kommunikációs eszközöket - Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait, a pedagógusszerepre vonatkozó pszichológiai, szociológiai és pedagógiai elméleteket, a szereppel kapcsolatos különböző elvárásokat - Ismeri a tanulók reális önértékelését és önbecsülését támogató módszereket - Ismer néhány közösségalakító kommunikációs módszert - Ismeri a szervezeti és a pedagógiai kommunikáció tanulást támogató funkcióját b) képességei - Képessé válik a pedagógiai problémák felismerésére és kezelésére pl. együttműködésre, dialógusra, érvelésre, meggyőzésre, konfliktuskezelésre - Képessé válik a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek biztosítják a csoport közösséggé fejlődését és egészséges működését - Képes nyugodt, biztonságos és az eredményes tanulást támogató tanulási környezet megszervezésére - Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni c) attitűdje - Elkötelezett a dialógus mellett, nyitott a legváltozatosabb kommunikációs és pedagógiai problémákra, segítőkész, konstruktív. - Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára |