Tantárgy adatlapja
A törzstantárgy első tantárgyelemének célja olyan ismeretek nyújtása, amelyek segítségével a hallgatók képessé válnak az alapvető társadalom- és szociálpolitikai fogalmak értő használatára, a legjelentősebb társadalompolitikai stratégiák jellemző jegyeinek fölismerésére, valamint a belőlük levezethető szociális, jóléti politikák és modellek értelmezésére. Ismerjék meg a szociális piacgazdaság és a jóléti állam sajátosságait, a modernizációs folyamatokat. A hallgatók rendelkezzenek érvényes ismeretekkel a szociálpolitika alanyairól és szereplőiről, a legfontosabb célcsoportok szociológiai jellemzőiről, valamint képesek legyenek a szociálpolitika rendszerének áttekintésére.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
LAKNER Zoltán, Szociálpolitika, Budapest, Szent István Társulat, 2012. ISBN 978-963-277-008-6
KRÉMER Balázs, Bevezetés a szociálpolitikába, Budapest, Napvilág, 2009. ISBN 978-963-9697-49-2
ZOMBORI Gyula, A szociálpolitika alapfogalmai, Budapest, Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület, 1997. ISBN 963-04-8554-0
FERGE Zsuzsa, LÉVAI Katalin (szerk.), A jóléti állam, Budapest, T. Twins, 1991. ISBN 963-7977-08-2
Ajánlott irodalom:
SAFAREVICS, Igor, A szocializmus, mint világtörténelmi jelenség, Budapest, Kairosz, 2002. ISBN 963-9406-72-4
GRAY, John, Liberalizmus, Pécs, Tanulmány Kiadó, 1996. ISBN 963-85284-7-8
SCRUTON, Roger, Mi a konzervativizmus? Budapest, Osiris, 1995. ISBN 963-379-069-7
Azoknak az előírt szakmai kompetenci
áknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.
Hatékonyan alkalmazza az informatikai eszközöket kommunikációra, információk gyűjtésére és közzétételére, társadalomtudományi adatbázisok használatára
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.