Tantárgy adatlapja
A félév során a kiemelt szociálpolitikai problémák áttekintése történik meg, mint a szegénység, a depriváció, az egyenlőtlenségek megértése és elemzése, a lakáshelyzet, az oktatás és az egészségügy, a család, gyermekvédelem, vagy a munkanélküliség. A kurzus célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a tárgyalt problémák komplex szociológiai és szociálpolitikai elemzésére és értékelésére.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
LAKNER Zoltán, Szociálpolitika, Budapest, Szent István Társulat, 2012, ISBN 978-963-277-008-6
BOURDIEU, Pierre, A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése, Budapest, Gondolat, 1978, ISBN 978-963-643-073-3
FERGE Zsuzsa, Elszabaduló egyenlőtlenségek, Budapest, Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület, ELTE Szociológiai Int., 2000, ISBN 963-463-439-7
SPÉDER Zsolt, A szegénység változó arcai - Tények és értelmezések, Budapest, Századvég, 2002, ISBN 963-921-144-3
FUTÓ Gábor, Társadalombiztosítás, Budapest, PENTA UNIÓ Zrt., 2012, ISBN 978-963-89210-9-3
Ajánlott irodalom:
LEWIS, Oscar, A szegénység kultúrája, In: Kultúra és Közösség 1988/4. sz.
GÁBOS András, Családtámogatási rendszer és a családok helyzete a kilencvenes években, In: KOLOSI Tamás, TÓTH István György, VUKOVICH György (szerk.), Társadalmi Riport 2000, Budapest, TÁRKI, 2000, ISSN 1216-6561
UTASI Ágnes, A bizalom hálója, Budapest, Új Mandátum, 2002, ISBN 963-949-406-0
FAZEKAS Károly,
BENCZÚR Péter, TELEGDY Álmos, Munkaerőpiaci tükör 2012, MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet, Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft., 2012
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.
Hatékonyan alkalmazza az informatikai eszközöket kommunikációra, információk gyűjtésére és közzétételére, társadalomtudományi adatbázisok használatára
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedag&
oacute;giai tevékenységért.