Tantárgy adatlapja
A tantárgy keretében kerülnek áttekintésre a hazai szociálpolitika aktuális kérdései, vitái, dilemmái, a szociális védelem rendszerének fejlesztési lehetőségei a változó szükségletek tükrében. Cél, hogy önálló véleményalkotással, a szakirodalom és a statisztikai rendszerek adekvát használatával, értékelő és elemző módon legyenek képesek a hallgatók értelmezni napjaink magyar társadalmának szociális problémáit, innovációit, a szociálpolitikai beavatkozás korszerű eszközeit.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Mózer Péter, Szociálpolitika jövő időben. Esély, 2011/6. 3-34.
FERGE Zsuzsa, A rendszerváltás nyertesei és vesztesei, In: ANDORKA Rudolf, KOLOSI Tamás, VUKOVICH György (szerk.), Társadalmi Riport 1996, p. 414–443, Budapest, TÁRKI–Századvég, 1996, ISSN 1216-6561
KOLOSI Tamás, SÁGI Matild, Rendszerváltás és társadalomszerkezet, In: ANDORKA Rudolf, KOLOSI Tamás, VUKOVICH György (szerk.), Társadalmi Riport 1996, p. 149-197., Budapest, Tárki-Századvég, 1996, ISSN 1216-6561
Ajánlott irodalom:
SZIRBIK Gabriella, Bevezetés a mai magyar szociálpolitikába, Szeged, JatePress, 2008
SZALAI Júlia, A jóléti fogda I.,II., In: Esély 2004/6. sz. és 2005/1. sz.
Nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia – mélyszegénység, gyermekszegénység 2011 – 2020 Budapest, 2011. november, KIM Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság
http://www.romagov.hu
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tud&a
acute;s, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.
Hatékonyan alkalmazza az informatikai eszközöket kommunikációra, információk gyűjtésére és közzétételére, társadalomtudományi adatbázisok használatára
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.