Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kommunikácó- és médiakutatás alapjai
Tárgy kódja: BBLKM40200
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Andok Mónika
Tárgyleírás:

A kommunikáció és a média komplex jelenségének bevezető jellegű bemutatásához a Bevezetés a kommunikációelméletbe című előadás mellett ez a szeminárium járul hozzá. A tantárgy célja olyan kommunikációelméleti, illetve a kommunikációt, mint sajátos antropológiai, szociálpszichológiai, nyelvészeti, retorikai, társadalomtudományi, kulturális, info-kommunikációs kérdésként bemutató szövegek feldolgozása, amelyek árnyalni tudják az előadásban elhangzott anyagok újszerű tartalmait, annál is inkább, hiszen a tárgyalt szövegek bonyolult interdiszciplináris szemantikai mezőben értelmezhetők – mindezt a tömegkommunikációs és a tömegmédia erőterében. Ezen értelmezői keret és az idevágó kommunikáció- és médialméleti belátások értő elsajátítása lehetővé teszik a tárgyalt tartalmak tágabb tájékozódást elősegítő kontextualizálását. A kommunikáció szintjein és színterein megjelenő elméleti kérdések szövegeken keresztül történő árnyalt bemutatása az adott társadalom, kultúra, politikai, vagy gazdasági összefüggésrendszer megértéséhez vezeti el a hallgatót – hozzásegítve őt a kommunikációs tanulmányok tárgykörének és módszertanának reflexív elsajátításához.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

  1. Lázár Judit: A kommunikáció tudománya. Budapest, Balassi Kiadó, 2005. pp. 64-93 ISBN 963 506 652 X
  2. Denis Mc Quail: A tömegkommunikáció elmélete. Osiris, Budapest, 2015 pp. 3-131. ISBN 978 963 295 517 9
  3. Anderson, James A.: A kommunikációelmélet ismeretelméleti alapjai. Budapest, Typotex, 2005, pp. 231-255. ISBN 963 9548 53 7

 

AJÁNLOTT IRODALOM:

 

  1. Kondor Zsuzsanna – Fábri György: Az információs társadalom és a kommunikáció-technológia elméletei és kulcsfogalmai. Budapest: Századvég Kiadó, 2003, 44-61; 233-270

ISBN 963 9211 57 5

  1. Terestyéni Tamás: Kommunikációelmélet. A testbeszédtől az internetig. Budapest AKTI Typotex Kiadó 2006 pp. 17-54, 239- 265. ISBN 963 9664 24 3
  2. Fiske, John: Introduction to Communication Studies. Third Edition London New York, Routledge 2011  ISBN 978 0 415 596497

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt