Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kulturális újratermelés és hozzáférés története
Tárgy kódja: BMNKM10500M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bognár Bulcsú
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása: A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék eltérő diszciplináris megközelítéseit a kulturális fogalmi világának. Kitérünk a humánetológiai, antropológiai, szociológiai és kultúraelméleti megközelítésekre. A kulturális hozzáférés – megfosztottság kérdését az olvasás és képtörténet dimenzióiban tárgyaljuk. A  kulturális hozzáférés sajátos eszközeinek bemutatása során vázoljuk fel azt a komplex történeti folyamatot, amely a társadalmak, a média és a tudományos elméletalkotás változásának bonyolult kölcsönviszonyaiból rajzolódik ki. A hallgatókban kialakítjuk azt a kompetenciát, hogy képesek legyenek kritikai módon elemezni a a kultúrateremtés intézményeit, helyszíneit és médiumait. A kurzus bemutatja azt is, miként lehet az identitások piacaként konceptualizálni a kulturális újratermelést valamint a kulturális javak áramlását. Különös figyelmet szentelünk a szubkultúrák elemzésének is. Gyakorlatok segítségével ismertetjük meg a hallgatókkal a participatorikus kultúra elgondolását. A félév zárásaként megismerkedünk globális és nemzetközi helyzetjelentésekkel a kulturális szféra világából.

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN)

Kötelező irodalom:

1.   APPADURAI , Arjun, Különválások és különbségek a globális kulturális gazdaságban, In: NIEDERMÜLLER  Péter et al. (szerk.), Sokféle modernitás. A modernizáció stratégiái és modelljei a globális világban, Budapest, L `Harmattan Kiadó, 2008, p. 238263., ISBN 978-963-236-118-5

2.   GRIPSRUD , Jostein, Médiakultúra, médiatársadalom, Budapest, Új Mandátum Kiadó, 2007, ISBN 963-9609-50-1

3.   MAHON,  Maureen, A kulturális termelők látható bizonyítéka, In: BLASKÓ  Ágnes, MARGITHÁZI  Beja (szerk.), Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, Budapest, Typotex Kiadó, 2010, p. 313–355., ISBN 978-963-279-111-1

an style="font-size: 11pt">4.   WESSELY  Anna (szerk.), A kultúra szociológiája, Budapest, Osiris Kiadó, 2003, ISBN 963-389-406-9

Ajánlott irodalom:

1.   CAVALLO , Giulielmo, CHARTIER , Roger (szerk.), Az olvasás kultúrtörténete a nyugati világban, Budapest, Balassi Kiadó, 2000, ISBN 963-516-343-1

2.   DELWICHE,  Aaron, JACOBS HENDERSON,  Jennifer (ed.), The participatory culture handbook, London, Routledge, 2013, pp. 1–32., 33–71., 72–96., ISBN 978-0-415-88-223-1

3.   GEERTZ  Clifford, Az értelmezés hatalma, Budapest, Századvég, 1994, pp. 126–170., 170–200., ISBN 963-838-452-2

4.   HALL,  Stuart, Kódolás – dekódolás, In.: ANGELUSZ  Róbert, TARDOS  Róbert, TERESTYÉNI  Tamás (szerk.),  Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény, Budapest, Gondolat Kiadó, 2007, p. 131143., ISBN 978-963-9610-93-4

5.   SPERBER,  Dan,  A kultúra magyarázata, Budapest, Osiris, 2001, ISBN 963-379-312-2

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMNT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt