Tantárgy adatlapja
A
médiabefogadás elméletét, azt a folyamatot, melyben a befogadók, a közönség
jelentéssel ruházza fel a médiatartalmakat, széles körben kutatták az elmúlt
évtizedekben. Megközelítették társadalomtudományi, nyelvészeti szemszögből és
a kultúratudomány felől is. A kurzus arra vállalkozik, hogy ezen területeket
átfogó módon mutassa be a hallgatóknak. Szó esik még a közönségelméleti
kutatásokról, magának a közönségnek a kialakulásáról és a médiahasználat
jellemzőiről. Az előadás kitér a kisebbségek, az erőszak, a társadalmi nem
reprezentálásának és befogadásának kérdéseire is. Valamint érintjük az
ideológiai alapú befogadás-elméleteket is. A
felvázolt elméletek segítségével a hallgatók képessé válnak a médiatartalom
és a közönség kapcsolatának mélyebb megértésére. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Aczél
Petra – Andok Mónika – Bokor Tamás: 2015 Műveljük
a médiát! Budapest, Wolters-Kluwer pp.
97-132. ISBN9789632954943 Denis
McQuail: 2015 A tömegkommunikáció
elmélete. Budapest, Wolters-Kluwer pp.547-653. ISBN 9789632955179 p> Ajánlott irodalom: Hall, Stuart: 2007 Kódolás – dekódolás.
In.:
Angelusz - Tardos - Terestyéni
(szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény.
Gondolat Kiadó. pp. 131-143. ISBN 9789639610 934 Hartai László: 2015 Médiaesemény – esettanulmányok.
Budapest, Wolters-Kluwer ISBN 9789632954929 Jostein Gripsrud: Médiakultúra, médiatársadalom. ÚMK,
Bp. 2007. 11-100. ISBN 9639609501 Staiger,
Janet 2005 Media Reception Studies.
New York: New York University Press. ISBN 0814781349 |