Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Hálózati kommunikáció
Tárgy kódja: BBLKM22000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Papp Emese
Tárgyleírás:

 <

/table>

A kurzus célja, hogy a hallgatók áttekintést kapjanak a hálózati kommunikáció technológiai oldalának fejlődéséről. Emellett a technológiai fejlődés egyéni, csoportos és társadalmi hatásairól, átalakulásairól is kritikai képet kapnak a hallgatók. A félév során kitérünk a hálózati kommunikáció médiaelméleti beágyazottságára, valamint a szabályozás jogi lehetőségeire.

A kurzus leírása: A kurzus során elsőként áttekintjük a hálózati kommunikáció legfontosabb kommunikációs formáit, a világháló kialakulását. Külön figyelmet szentelünk azon kutatási projekteknek, melyek az első interetes csoportokat és a CMC (computer mediated communication) egyéb új lehetőségeit vizsgálták. A kurzus központi elemét azon eltérő társadalomtudományi paradigmák bemutatása jelenti, melyek segítségével a CMC vizsgálható: a média konvergencia kérdésének áttekintése, a hálózati kommunikáció hatása a társadalmi folyamatokra, webes csoportok szociológiai leírása, a hálózati kommunikáció pszichológiai kutatásának lehetőségei. A kurzus azt is bemutatja, hogy miként alakult át a nyilvánosság a CMC-ben, milyen területei és formái azonosíthatóak (közösségi megosztás, közösségi média, wiki, podcastok, blogok, mikroblogok és egyéb, felhasználók által létrehozott tartalmak). Végül a kurzus kitér arra is, hogy a hálózati kommunikáció miként alakítja át a művészet, az oktatás, a politika és a gazdaság világát.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző,

cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

  • Barabási Albert-László: 2016 A hálózatok tudománya.  Budapest: Libri Kiadó
  • Andok Mónika: 2016 Digitális média és mindennapi élet. Budapest: L’Harmattan Kiadó
  • Aczél Petra: Az új. In.: Lányi András- László Miklós (szerk.): 2015 Se vele, se nélküle? Tanulmányok a médiáról. CompLex Kiadó pp.15-30.

Ajánlott olvasmányok:

  • Aczél Petra (szerk.): 2015 Műveljük a médiát!   Wolters Kluwer, Budapest
  • Castells, Manuel: 2005 A hálózati társadalom kialakulása. Az információ kora I. kötet 6-7. fejezet pp. 494-598
  • Lister, Martin – Dovey, John – Giddings, Seth – Grant Iain – Klley, Kieran: 2003 New Media. A Critical Introduction. Routledge.
  • Jenkins, Henry: 2008 Convergence Culture. Where old and New Media Collide. New York University Press.
  • Webster, Frank: Információ és az információs társadalom fogalma. In.: Információs Társadalom 2007. VII. évfolyam 4. szám pp.: 7-35
 
 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt