Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Hatásvizsgálat, hatáselméletek
Tárgy kódja: BMNKM03500M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bognár Bulcsú
Tárgyleírás:

 

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a média hatásával foglalkozó eltérő szemléletű elméleteket és az ezekhez tartozó kutatásokat. A kurzus történeti és tipológiai áttekintést is ad a diákoknak. A hatáselméletek mindig is reflektáltak arra a társadalmi/kulturális kontextusra, melyben keletkeztek. Így célszerű a médiakörnyezet fogalmát használva kimutatni az adott időszak társadalmi/kulturális tapasztalata, a korszak uralkodó médiuma(i) valamint a befogadók szerepéről vallott elképzelések miként járultak hozzá egy-egy elmélet megfogalmazásához. A történeti ív (Direkthatás-elmélet, Kétlépcsős modell, Agenda-setting, Framing, Priming, Kultivációs elmélet, Használat- és élménykutatás, Kódolás-dekódolás elmélet, Performatív hatáselmélet) áttekintésében ez a szempontrendszer végigvonul, lehetőséget biztosítva annak elemzésére, hogy a társadalmi átalakulások hogyan befolyásolták a média szerepének megítélését. A kurzus során az empirikus, kvantitatív vizsgálatoktól eljutunk a kvalitatív, a médiakonstrukciót vizsgáló elméletekig. Bemutatjuk a posztmodern elképzeléseket és kutatásokat a média hatásáról. Beszélünk a tapasztalat és tudás szerepéről, a mediatizált tapasztalatról, ill. a tudásbeli egyenlőtlenségek szerepéről. A kurzus során kitérünk a befogadás-vizsgálatok újraértelmezésére: foglalkozunk az aktív közönség-tétel kritikáival. A posztmodern valamint a késő modern médiakutatást összehasonlítva elemezzük.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

:p>

Angelusz -  Tardos - Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény. Gondolat Kiadó, 2007. ISBN 9789639610934

Bryant, J. - Zillmann, D. (eds.). Media Eflects: Advances in Theory and Research. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, 1994, 417-436. ISBN 0805838635

Fiske, John. Television: Polisemy and Popularity. In: Critical Studies in Mass Communication. V.3, 1986. pp. 391–408. ISBN 113495574X

Salwen, M.B. – Stacks, D. W. (eds.).  An Integrated Approach to Communication Theory and Research.Mahwah,N.J.:Erlbaum.1996.ISBN9780805863826 http://comm2.fsu.edu/faculty/comm/Sapolsky/sexinmed/Readings/CultivationAnalysisResPractice.doc

Silverstone, Roger. Miért van szükség a média tanulmányozására? Akadémiai Kiadó. 2008. ISBN 97896305855941

Weber, Stephan: What does „media construct reality” mean? From an ontological to an empirical understanding of construction. Elérhetőség: http://www.mediamanual.at/en/pdf/Weber_etrans.pdf

 

 

Ajánlott irodalom:

Angelusz Róbert & Tardos Róbert. Médiahasználat vagy médiafogyasztás? A televíziónézés egy empirikus tipológiája. In: Jel-Kép, 1998. 3. sz. 3–23. o. ISSN 0209-584X

Bajomi-Lázár Péter.Média és társadalom. Budapest: Print XBudavár Zrt. & Médiakutató Alapítvány.2008. ISBN 9789638808509

Belinszki Eszter.A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. Médiakutató 2000, ősz. 61–75. o. ISSN 1586 8389

Császi Lajos. Médiakutatás a kulturális fordulat után. Médiakutató, 2008. ősz. 93-108.o. ISSN 1586 8389

Dickinson, Roger – Harindranath, Ramaswani - Linné, Olga (eds..) Approaches to Audiences – A Reader, London: Arnold, 1998. ISBN 9780340692257

online:

n>http://theory.org.uk/david/effects.htm

Postman, Neil. The Surrender of Culture to technology. New York: Vintage Books. 1993.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMNT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt