Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a média hatásával foglalkozó eltérő
szemléletű elméleteket és az ezekhez tartozó kutatásokat. A kurzus történeti
és tipológiai áttekintést is ad a diákoknak. A hatáselméletek mindig is
reflektáltak arra a társadalmi/kulturális kontextusra, melyben keletkeztek.
Így célszerű a médiakörnyezet fogalmát használva kimutatni az adott időszak
társadalmi/kulturális tapasztalata, a korszak uralkodó médiuma(i) valamint a
befogadók szerepéről vallott elképzelések miként járultak hozzá egy-egy
elmélet megfogalmazásához. A történeti ív (Direkthatás-elmélet, Kétlépcsős
modell, Agenda-setting, Framing, Priming, Kultivációs elmélet, Használat- és
élménykutatás, Kódolás-dekódolás elmélet, Performatív hatáselmélet)
áttekintésében ez a szempontrendszer végigvonul, lehetőséget biztosítva annak
elemzésére, hogy a társadalmi átalakulások hogyan befolyásolták a média
szerepének megítélését. A kurzus során az empirikus, kvantitatív
vizsgálatoktól eljutunk a kvalitatív, a médiakonstrukciót vizsgáló elméletekig. Bemutatjuk a posztmodern elképzeléseket és kutatásokat a
média hatásáról. Beszélünk a tapasztalat és tudás szerepéről, a mediatizált
tapasztalatról, ill. a tudásbeli egyenlőtlenségek szerepéről. A kurzus során
kitérünk a befogadás-vizsgálatok újraértelmezésére: foglalkozunk az aktív
közönség-tétel kritikáival. A posztmodern valamint a késő modern
médiakutatást összehasonlítva elemezzük. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: :p> Angelusz -
Tardos - Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény.
Szöveggyűjtemény. Gondolat Kiadó, 2007. ISBN 9789639610934 Bryant, J. - Zillmann, D. (eds.). Media Eflects:
Advances in Theory and Research. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, 1994,
417-436. ISBN 0805838635 Fiske, John. Television: Polisemy and
Popularity. In: Critical Studies in Mass Communication. V.3,
1986. pp. 391–408. ISBN 113495574X Salwen, M.B. – Stacks, D. W.
(eds.). An Integrated Approach to
Communication Theory and Research.Mahwah,N.J.:Erlbaum.1996.ISBN9780805863826
http://comm2.fsu.edu/faculty/comm/Sapolsky/sexinmed/Readings/CultivationAnalysisResPractice.doc Silverstone,
Roger. Miért van szükség a média
tanulmányozására? Akadémiai Kiadó. 2008. ISBN 97896305855941 Weber,
Stephan: What does „media construct reality” mean? From an ontological to an
empirical understanding of construction. Elérhetőség:
http://www.mediamanual.at/en/pdf/Weber_etrans.pdf Ajánlott irodalom: Angelusz Róbert & Tardos Róbert. Médiahasználat vagy
médiafogyasztás? A televíziónézés egy empirikus tipológiája. In: Jel-Kép, 1998.
3. sz. 3–23. o. ISSN 0209-584X Bajomi-Lázár Péter.Média és társadalom. Budapest:
Print XBudavár Zrt. & Médiakutató Alapítvány.2008. ISBN 9789638808509 Belinszki Eszter.A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés
gyakorlatában. Médiakutató 2000, ősz. 61–75. o. ISSN 1586 8389 Császi Lajos. Médiakutatás a kulturális fordulat után.
Médiakutató, 2008. ősz. 93-108.o. ISSN 1586 8389 Dickinson, Roger – Harindranath, Ramaswani - Linné,
Olga (eds..) Approaches to Audiences – A Reader, London: Arnold, 1998.
ISBN 9780340692257 online:
n>http://theory.org.uk/david/effects.htm Postman, Neil. The Surrender of Culture to technology. New York:
Vintage Books. 1993. |