INTAKSZEL

2018.05.19.

INTAKSZEL

Intézmény: Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Megvalósító: Dr. Dókus Tünde
Kulcsszavak: aktív részvétel, párbeszéd, önálló gondolkodás, érvelési technikák, kreativitás, probléma megoldó képesség, alkalmazhatóság, e-tananyag, szimulációk

Rövid leírás
Az egyetemen, (jelenleg PPKE BTK, korábban Corvinus Egyetem) többek között a fordítás és tolmácsolás kurzusok keretein belül évek óta szaktantárgyakat (Bevezetés a közgazdaságtanba, Európai uniós ismeretek, Nemzetközi ismeretek) tanítok angol nyelven.
Ezek a tárgyak nélkülözhetetlenek a szakfordításban, hiszen szakmai ismeretek és a terminológia nélkül nehezen képzelhető el, hogy értelmes fordítások szülessenek. Ezeket a tárgyakat elsősorban előadások formájában tartom. Az egyetemi előadások még mindig tanár központúak. A tanár előad, a diák 'jó hallgató' módjára hallgat, jegyzetel, majd a vizsgán reprodukálja a hallottakat. Ezen szerettem volna változtatni, az előadásokat interaktívvá tenni, és kidolgozni egy olyan módszertant, melyben a hallgatók aktív résztvevői az előadásoknak, értik, amit megtanulnak, és kreatív módon felhasználják a megtanult ismereteket. A számonkérés és a vizsgák is ennek szellemében történnek. Az előadások tartalmi összeállításában és a módszertan alkalmazásában figyelembe vettem a diákok igényeit és véleményét. A diákokat partnernek tekintettem a tanítási-tanulási folyamatban.

Módszertan
interaktív előadás, interaktív tanulás. aktív részvétel, esettanulmányok, szerepjátszás, szimuláció, párbeszéd, kérdezés, vitatkozás, érvelés, kutató munka, probléma megoldás, prezentáció,csapatmunka.

IKT eszközök
internet, video, e-tananyag, Ipad, Iphone intra-net, e-book, projektor, komputer, lap-top, power-point, prezi, web fórum

Kompetenciafejlesztési területek
interaktív tanulás, önálló, kritikai gondolkodás, érvelési technikák, analitikus megközelítés, vitakészség, nyelvi és szakmai kompetenciák, mélyebb megértés, gyakorlati alkalmazás, kapcsolat-építés. együttműködés, kommunikáció

A jó gyakorlat illeszkedése az intézmény nemzetköziesítési/képzésfejlesztési tervéhez, stratégiájához
Évről -évre az egyetem tervei között szerepel a szakmai tárgyak idegen nyelven való oktatása. Az egyetem évről évre tervezi az idegen nyelven oktatott tárgyak számának növelését, melyek megfelelnek és a minőségi oktatás feltételeinek hazai és nemzetközi szinten is. Fontos, hogy a szakma és a nyelv ismerete egyformán magas színvonalú legyen. Évről-évre egyre több Erasmusos hallgató érkezik az egyetemre és a mi hallgatóink közül sokan tanulnak külföldön. Ahhoz, hogy a hallgatók könnyen bekapcsolódhassanak más képzési rendszerekbe olyan tananyagot és oktatási módszereket kell kifejleszteni, melyek egyrészt megfelelnek a munkaerő -piac elvárásainak, másrészt felhasználják az információs kommunikációs technológiában rejlő lehetőségeket.
Az oktatásban alapvetően szemléletváltásra van szükség ahol a diák partner és nem "gyerekanyag." Az új módszerek, a diákok együttműködése, a csapatmunka, a tanár-diák közötti együttműködés talán visszaadhatja a tanulás örömét.
A tananyag kidolgozásánál figyelembe kell venni, hogy minél több intézményben használhatóak legyenek, és lehetőség legyen a tananyagok állandó fejlesztésére. Erre az egyetem számos lehetőséget ad. Az egyetem tervei között szerepel a 'kompetencia alapú' oktatás, olyan képességek, készségek fejlesztése, melyek a gyakorlatban is jól hasznosíthatóak. Az oktatás tartalmi és módszertani megújulása halaszthatatlan.
Ehhez nagyban hozzájárul a tananyag tartalma, melyet állandóan változtatni kell a változások tükrében, másrészt a módszer, amely felébreszti a tanulók kíváncsiságát, kihasználja kreatív képességeiket, önálló, kritikus gondolkodásra nevel.
Tapasztalatom szerint a jó tananyag és az új módszerek bármelyik külföldi egyetemen is megállják a helyüket. 15 éve tartok előadásokat az Erasmus mobilitás keretén belül külföldi egyetemeken és visszajelzések abszolút pozitívak.
Természetesen ehhez állandó tanulásra, és rendszeres felkészülésre van szükség, és önmagamat is kritikus szemmel figyelem.

A jó gyakorlat megvalósításának tanulságai
Szakmai tárgyak oktatása (Bevezetés a közgazdaságtanba, EU ismeretek, Nemzetközi ismeretek) interaktív előadások keretében számomra is kihívást jelentett. Ezeket a tárgyakat az utóbbi években bölcsészhallgatóknak oktatom, és célom nem csak az ismeretek átadása, hanem egy gondolkodásmód kialakítása. A vizsgacentrikus, jegy orientált biflázást szerettem volna átalakítani oly módon, hogy a diákok képesek legyenek gondolkodva értelmezni a megtanult anyagot, véleményt formálni, vitatkozni a körülöttük folyó eseményekről.
Ehhez szemléletváltásra volt szükség nem csak a diákok, hanem a tanár részéről is. Több mint 10 évi kísérletezés után jutottam el odáig, hogy pontosan megfogalmazódjék bennem, mi is az általam tartott kurzusok valódi célja, mi az, ami a tananyagból hasznosnak bizonyul és milyen eszközöket, módszert használjak ahhoz, hogy ezt a célt elérjem.
Ehhez természetesen feltétlenül szükségem volt arra, hogy túllépjek önmagamon is, kilépjek a hagyományos keretek közül és képes legyek változtatni bármin, ami akadályozhatja azt, amit 'valódi tudásnak tartok.'
Ehhez nekem is állandó tanulásra volt(van) szükségem, elsősorban tárgyi tudásom fejlesztésére. Bármely előadás során fontos, hogy önmagunk lehessünk, de ugyanakkor a lehető legmagasabb szinten adjuk át ismereteinket.Ezekről számos hazai és nemzetközi fórumon tartottam előadást, elsősorban saját tapasztalataimra támaszkodva, gyakorlati példákkal illusztrálva, a sikeres és kevésbé sikeres előadásaimat.
Ilyen volt például az IKT használata az oktatásban. Hogyan lehet megtalálni a helyes arányt a technika használata és a személyes előadásmód között?
Mekkora legyen a tanár szerepe az előadások során, és hogyan lehet a hallgatókból aktív résztvevőket varázsolni?
Milyen internet nyújtotta anyagokat lehet beépíteni az előadásokba oly módon, hogy ne csak passzív tevékenységgé váljanak?
Hogyan segíti a csapatmunka, a szimuláció, a szerepjátszás a tananyag megértését és hogyan formálhatja az előadások légkörét?

A jó gyakorlat más intézményekben való adaptálhatóságának lehetőségei
A jó gyakorlatokat bemutató hazai konferenciákon lehetőség nyílik eszmecserére, a tapasztalatok megosztására, így a különböző egyetemeken, hasonló képzéseken könnyen adaptálható a tananyag és a kurzus. A kurzusok leírása és a tananyag on-line elérhető, így a jó gyakorlat könnyen átvehető más egyetemeken is. Az előadásokhoz módszertani útmutatót is készítek, feladatlapokat, interaktív gyakorlatokhoz ötletgyűjteményt. A jó gyakorlat bármely más intézményben, más szakokon is használható, hiszen kipróbálásra került korábban a Corvinus Egyetemen más szakos hallgatói között is, és ez adott ösztönzést az új módszer és tananyag kidolgozására. Változtatni kellett mindazon, amit sikertelennek találtam, részben a visszajelzések alapján, részben saját megítélésem szerint. A Corvinus Egyetemen szakmai nyelvi konferenciákra, gyakran meghívnak előadónak, ahol szakcsoportokban dolgozva kicserélhetjük tapasztalatainkat. Számos egyetemről jelezték, hogy szívesen használnák ezt a módszert és tananyagot.
Jó elképzelésnek tartom, bár nem tudom, hogyan valósítható meg, hogy a hasonló elképzelésekkel bíró az interaktív módszereket preferáló oktatók előadásokat tartsanak egymás egyetemein. Ez elősegítené az oktatók közötti valódi együttműködést, és lehetővé tenné, hogy építő észrevételekkel, kritikával tovább fejleszthessük a jó gyakorlatot.
Kialakíthatók olyan web felületek, ahol a különböző egyetemek hasonló képzésben részt vevő diákjai vita fórumot rendezhetnek egy adott témakörben, web konferenciát szervezhetnek, közös szimulációs gyakorlatokat moderátorok segítségével.
Nemzetközi projekt keretében ezt már sikerült megvalósítani. (Cross-Cultural Business Communication 2004 - Leonardo da Vinci)
WEB fórum szervezhető az oktatók számára is, ahol napi szinten lehet kapcsolatot tartani, és együttműködni.
Ezáltal megoldható lenne, hogy az egyetemek ne csak elszigetelten működjenek, hanem saját 'jó gyakorlataikat' átadva, bemutatva segíthessék egymás munkáját.

Kapcsolattartó
Ocskóné Dr. Dókus Tünde
(tocsko [kukac] gmail.com, dokus.tunde [kukac] btk.ppke.hu)
Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK Angol-Amerikai Intézet

A tananyag az érdeklődőknek kiadható a szerző által.

Forráshttp://tka.hu/nemzetkozi/9770/felsooktatas-modszertani-adatbazis

Események

13.
2024. júl.
BTK
Training - Reading Communities, Shaping Identities – Lire ensemble - 2023-1-PT01
Sophianum 108
25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
04.
2024. dec.
BTK
Tíz éves a vidéktörténeti témacsoport
További események
szechenyi-img-alt