Hallgatónk sikere

2023.04.05.
Kovács-Latyseva Olga második lett az OTDK Jog- és Állambölcseleti Tagozatában

Elsőéves Filozófia MA hallgatónk politikai filozófiai témából írt dolgozatával a 36. OTDK Állam- és Jogtudományi Szekciójában versenyzett.

Van-e a teológiának jogosultsága a politikában?

A modern kor embere egy felvilágosult és a ráció által vezetett világban találja magát. Ebből kiindulva a dolgozatomban arra keresem a választ, hogy a teológiának van-e még ma is létjogosultsága a politikában? Ezzel kapcsolatban különösen fontos kérdés, hogy (1) a felvilágosodás valóban azt a célt tűzte-e ki maga elé, hogy a teológiai dogmáktól végleg megszabaduljon, illetve (2) ha igen, sikerrel járt-e. Ezen kérdéseket egy tágabb perspektívából közelítem meg, és éppen ezért a dolgozatomban nem csak államelméleti és politikafilozófiai megfontolások mentén ragadom meg a lehetséges válaszokat, de filozófiai és antropológiai szempontokat is figyelembe veszek. Filozófiai szemszögből elsősorban Kant és Hegel vallásra vonatkozó megállapításait vizsgálom meg, amelyekből az derül ki, hogy a vallás nem csak az erkölcsi kötelesség tudatában nyilvánul meg, de az ember legbensőbb szellemét is jelenti. E szerzők vizsgálata a kérdés szempontjából azért releváns, mert egyrészt olyan korban ismerik el a vallást, amely éppen annak irrelevanciáját igyekszik hangoztatni. Államelméleti vonalon Schmitt és Assmann megállapításait vizsgálom. Schmitt „politikai"-fogalmából kiindulva arra a megállapításra jutunk, hogy elmélete nem tudja kielégítő módon igazolni az ember politikai minőségének az abszolút voltát, hiszen a szekularizációs tézise a fogalmi analógia szintjén sem állja meg a helyét egy tágabb perspektívából nézve. Assmannál a politika és a teológia viszonyának a történeti megközelítését azért szükséges bevonni a vizsgálatba, mert rámutat e két dimenziónak az eredendő egységére, ezzel Schmitt elméletét véleményem szerint ki is egészíti. Ezen vizsgálatok után a nép és a vallás szerepét közvetve vizsgálom meg: az egyén indentitáskonstrukciójában. Ebből pedig azt a következtetést vonom le, hogy a politikai és a vallási elem egzisztenciálisan mindig is bennünk van, ám a kettő egymáshoz való viszonya nem feszültségmentes. Éppen ezért lehetséges oly sokféle elméleti modellt kidolgozni. A szekuláris államelméletek között is van olyan (pl. Locke), amelynek gyökerei a szerzőjük vallási meggyőződéseire vezethetőek vissza. Éppen ezért tévedés volna azt gondolnunk, hogy a modern kor embere a vallást maga mögött hagyva létezhet a szekuláris államban. Kiinduló hipotézisem, amely szerint a teológiának van létjogosultsága a politikában, igazolhatónak látszik.

 

 

Események

10.
2025. jún.
BTK
A Szír Katolikus Egyház története és a jelenlegi helyzete
Sophianum 108
16.
2025. jún.
BTK
Továbbtanulás Kínában
Danubianum
21.
2025. jún.
BTK
Múzeumok éjszakája
Iohanneum Díszterem
25.
2025. jún.
BTK
Kari EKÖP záróesemény 2025
Sophianum 111–112
27.
2025. jún.
BTK
A Nyelvtudományi Doktori Iskola házi doktoranduszkonferenciája
Danubianum
17.
2025. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Szent István-bazilika
További események
szechenyi-img-alt