Tantárgy adatlapja
A kurzus a német barokk irodalmába kívánja bevezetni a hallgatókat. Az előadás során először szó esik a kor történelmi, társadalmi és kultúrtörténeti hátteréről, a barokk költészet legfontosabb stílusjegyeiről és tudós jellegéről. Kitérünk a barokk irodalomban fontos szerepet játszó imitatio/aemulatio fogalmának tisztázására, illetve sor kerül a petrarkizmus és az emblematika tárgyalására is. le="font-family: 'PT Sans'">Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket.
Ezt követően az alábbi nagy témakörökről esik szó: 1. a korai német barokk irodalom (Weckherlin), 2. Martin Opitz költői reformja és költői munkássága, 3. Paul Fleming költészete, 4. Andreas Gryphius lírája, 5. A königsbergi költőkör, a „második sziléziai iskola”, alkalmi költészet, 6. A német barokk dráma elmélete, 7. Andreas Gryphius (Catharina von Georgien / Leo Armenius / Carolus Stuardus) ill. Daniel Casper von Lohenstein színművei (Cleopatra / Sophonisbe), 8. A német barokk regény elmélete, 9. Grimmelshausen: Der abentheuerliche Simplicissimus Teutsch.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tarnói László, Vizkelety András, Deutsche Gedichte, Bd. II.: 17. und 18. Jh., Budapest, 1978.
Maché, Ulrich, Meid, Volker (Hrgb.), Gedichte des Barock, Stuttgart, Reclam, 1980. ISBN 3-15-029975-6
Opitz, Martin, Buch von der deutschen Poeterey, Stuttgart, Reclam, 2002. ISBN 3-15-018214-X
Grimmelshausen, Hans Jacob Christoffel von, Der abenteuerliche Simplicissimus Teutsch, Stuttgart, Reclam, 1986. ISBN 3-15-000761-5
Ajánlott irodalom:
Niefanger, Dirk, Barock, Tübingen, Metzler, 2000. ISBN 3-476-01735-4
Alexander, Robert Jackson, Das deutsche Barockdrama, Stuttgart, Metzler, 1984. ISBN 3-476-10209-2
Meid, Volker, Der deutsche Barockroman, Stuttgart, Metzler, 1974. ISBN 3-476-10128-2
Meid, Volker, Barocklyrik, Stuttgart, Metzler, 1986. ISBN 3-476-10227-0
Lőkös Péter, Die Darstellung der ungarischen Volksbräuche im ’Ungarischen oder Dacianischen Simplicissimus’. Literarische Anlehnung oder biographische Authentizität? In: Breuer, Dieter, Tüskés Gábor (Hrgb.), Das Ungarnbild in der deutschen Literatur der frühen Neuzeit: der Ungarische oder Dacianische Simplicissimus im Kontext barocker Reiseerzählungen und Simpliziaden, Bern, Lang, 2005. p. 253–263. ISBN 3-03910-428-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Részleteiben átlátja a német nyelvészet, irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.
Érti és átlátja a német nyelvészeti, irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a német nyelvészetre, a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról.
b) képesség
Képes az irodalomtudományban és a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére.
Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.
Képes különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.
c) attitűd
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
d) autonómia és felelősség
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását.
Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.