Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A pedagógia (nevelés és az oktatás) alapkérdései
Tárgy kódja: BMNNM70800M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

A kurzus célja, a hallgatók megismerjék az egyetemes és a magyar neveléstudomány történeti átalakulását, területeit és trendjeit, a pedagógia tudományának alapkérdéseit, az oktatás világának legfontosabb jellemzőit hazánkban és a nagyvilágban.

A tárgy célja, hogy a neveléstudomány és pedagógia világának, történeti-kulturális folyamatainak, összefüggések megismerése nyomán a hallgatók képessé váljanak olyan önálló alkotói, elemzői munkára, amelynek során egyaránt figyelembe veszik az összegyűlt tapasztalatokat és a 21. század ismereteit.

A tárgy tematikája

1. A neveléstudomány változásai, különböző területei, irányzatai

2. A pedagógia világának alapkérdési

3. Az oktatási rendszerek létrejötte, jellemzőik

4. A hazai oktatási rendszer jellemzői

5. Iskolarendszerek, az EU és OECD oktatási paradigmai

6. A nevelés kérdésköre, új tanulási módszerek, terek

7. A tartalmi szabályozás új kihívásai és formái

8. Ezredfordulós műveltség felfogása, a digitalizáció térhódítása

9. Az oktatáskutatás és innováció új trendjei

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Fazekas – Ágnes : Halász Gábor: A tudás keletkezése (Pedagógiai kalandozás három kontinensen) 2020. „A második frontvonal” címmel. https://www.gondolatkiado.hu/a-masodik-frontvonal-ujabb-fold-koruli-utazasok-a-pedagogia-vilagaban

Gordon Győri János: Az oktatás világa Kelet- és Délkelet-Ázsiában 2006. Gondolat Kiadó

Zöld könyv 2008, szerk: Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia; Miniszterelnöki Hivatal, Budapest, 2008 http://mek.oszk.hu/08200/08222/08222.pdf

Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszaki Könyvkiadó, Bp. http://halaszg.ofi.hu/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm

KozmaTamás: Pedagógiából neveléstudomány http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_1_91-105.pdf

Kuminetz Géza: A tudományos élet és a személyiségfejlesztés sajátos fellegvára a katolikus egyetem.Szent István Társulat, Budapest, 2020

Terhart, Ewald: Zukunfts

themen der Schulforschung DDS – Die Deutsche Schule Beiheft 18, S. 147–175 CC BY-NC-ND 4.0 Waxmann 2021 https://doi.org/10.31244/9783830994589.07

Ajánlott irodalom:

Báthori Zoltán: A marathóni reform A magyar közoktatás reformjának története, 1972–2000

Sahlberg, Pasi (2013): A finn példa. Mit tanulhat a világ a finnországi oktatási rendszer reformjából? Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.

Forgács András – Loboda Zoltán (2003): Az Európai Unió és az oktatás. Budapest, PRESS PUBLICA Kiadó. ISBN:963-9001-82-1

Gloviczki Zoltán–Zsinka László: Nevelés és iskola az antik és középkori Európában. Attraktor Könyvkiadó Kft., Budapest, 2014. ISBN: 9786155257711

Halász Gábor (2012): Oktatás az Európai Unióban. Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó Kft., 470-477 o. ISBN:9789632870533

McKinsey és mtsai (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? http://www.chem.elte.hu/w/modszertani/index_elemei/kt_elm_I_elemei/McKinsey_jelentes_magyar.pdf

Torgyik Judit (szerk.) (2009): Oktatási rendszerek Európában. Krónika Nova Kiadó. Budapest

idth="587">

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

- A 21. századi nemzetközi és hazai és neveléstudomány valamint oktatáselmélet paradigmáinak ismerete.

- A pedagógia fogalmának kialakulása, különböző értelmezései kereteinek és lehetőségeinek ismerete.

- Az oktatásfejlesztés nemzetközi és hazai elméletei, stratégiáinak ismerete.

- A hazai oktatási rendszert dokumentumok célrendszerének és jellemzőinek ismerete.

b)    képességei

-Legyen képes a különböző neveléstudományi  paradigmákat beazonosítani az európai és hazai a s a gyakorlatban.

-Legyen képes a tartalmi szabályozók értelmezésére.

-Legyen képes a neveléstudomány fogalomrendszerének alkalmazására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt