Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: Cél és
ismeretanyag: A tárgy
gyakorlati bevezetés a drámapedagógiába. Alapvető ismereteket nyújt a
drámapedagógiáról, mint a reformpedagógiai módszerek egyikéről, rendszerezi a
különböző gyakorlatokat és játékokat. Megismertet a módszer sajátosságaival,
az eljárás alkalmazásához szükséges szemléletmóddal és pedagógiai
magatartással. Rövid, példákkal illusztrált áttekintést ad a drámapedagógiai
nemzetközi és hazai történetéről, alkalmazási lehetőségeiről, megismertet
jelesebb személyiségeivel. Foglalkozik a drámapedagógiának a magyar
oktatási-nevelési rendszerben betöltött szerepével. Képzési követelmény: A drámatanár feladatai, a drámajáték vezetésének
módszertana. A foglalkozások különféle típusai, formái, ezek szerkesztése,
összeállítása, vezetése. A szerepbe léptetés technikái, a kettős tudat. A
koncentráció elérése, csoportépítés, az alkotómunka. Kommunikációs
gyakorlatok, beszédre késztetés. A gyakorlatok egymásra épülése, szakaszos
tervezés. Ön- és társismeret, csoportismeret játékainak módszertana. A tér és
az idő a drámajátékokban. Az elméleti ismeretek minden esetben a gyakorlati
tudnivalókkal alátámasztva - módszerek, technikák, célok – kerülnek
megbeszélésre |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Buckingham, David: A gyermekkor
halála után, Helikon, Bp., 2002. -
Drámapedagógiai olvasókönyv, (szerk.:
KAPOSI László) Magyar Drámapedagógiai Társaság,
Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995. -
Gabnai Katalin: Drámajátékok,
Helikon Kiadó, Bp., 1999. -
Játék, színjáték, személyiség (szerk.: GABNAI Katalin) Népművelési és
Propaganda Iroda, Bp.,1982. -
Réthy Endréné: A tanítás - tanulási
folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése, Akadémiai, Bp., 1988. -
Színház és dráma a tanításban (szerk.: KAPOSI László),
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, Magyar
Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995. -
Zrinszky László: Gyakorlati
pedagógiai kommunikáció, Tanárképző Főiskola, Szombathely, 2002. -
Zsolnai József: Nyitva a kapu a
drámapedagógia előtt, Drámapedagógiai magazin, 1.1991. 2-3.o. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók rendelkezzenek alapvető ismeretanyaggal a drámapedagógia
fogalmáról, hazai és nemzetközi történetéről, a foglalkozások tervezésének, szervezésének
menetéről és rendjéről, a drámatanári feladatról. b) képességei -
Legyenek képesek alapszinten tervezési, szervezési feladatok megoldására,
a tevékenységek irányítására, vezetésére c) attitűdje -
Az irányító tanári magatartást fokozatosan a moderátori attitűd váltja
fel, a háttérbe húzódó tanári jelenlét. |