Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a kognitív tudományba
Tárgy kódja: BBNSN00700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Angol-Amerikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Halm Tamás András
Tárgyleírás:

 

1. A kognitív tudomány fogalma, kialakulása – 2. Tudástípusok – 3. Kognitív paradigmaváltás a pszichológiában – 4. A gondolkodási műveletek modellálási kísérlete: a mesterséges intelligencia – 5. A klasszikus szemlélet: a szimbólumfeldolgozás architektúrája – 6. A mentális reprezentáció fogalma és típusai: külső/belső, képi/nyelvi, szimbolikus/elosztott, analóg/ propozícionális reprezentációk; a kettős kódolás elmélete; a képzelet képi/propozicionális működése; propozició/mentális modell; elosztott/lokális reprezentációk – 7. A konnekcionista és a moduláris felfogás.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba. Typotex, Budapest 1998.

Eysenck, Michael W. – Keane, Mark T.: Kognitív pszichológia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1997/2003. (A következő fejezetek: Bevezető, A mentális reprezentáció, A tudás szerveződése)

Ajánlott irodalom:

Gervain Judit – Pléh Csaba (szerk.): A láthatatlan megismerés. Gondolat, Budapest 2004.

Győri Miklós (szerk.): Az emberi megismerés kibontakozása. Társas kogníció, emlékezet, nyelv. Gondolat, Budapest 2004. Gondolat, Budapest 2004.

László János – Kállai János – Bereczkei Tamás: A reprezentáció szintjei. Gondolat, Budapest 2004.

Pinker, Steven: A nyelvi ösztön. Typotex, Budapest 1996.

Pléh Csaba (szerk.): Kognitív tudomány. Osiris – Láthatatlan Kollégium, Budapest 1996.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.

c) attitűdje

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

d) autonómiája és felelőssége

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt