Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Felnőttképzés és tudásmenedzsment
Tárgy kódja: BMNNM26000M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A hallgatók ismerjék meg a tudás szerepét a versenyképesség megőrzésében.

Ismerjék meg a tudásmenedzsment fogalmát, szerepét az oktatási  intézményekben.

Az élethosszig tartó tanulás jelentőségének megismerése a pedagógus életpályán.

Sajátítsák el az iskola, mint tudástermelő szervezet működtetésének és fejlesztésének lehetséges módjait.

Ismerjék meg a felnőttek tanulási motivációit, szükségleteik felmérésének eszközeit.

Váljanak képessé tudásmenedzsment folyamatok koordinálására, fejlesztésére.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A tudás mibenléte változó környezetben. Tudásmenedzsment fogalma.

Egyéni és szervezeti tudás.

Innováció és tudásmenedzsment kapcsolata.

A tanulószervezet jellemzői.

A felnőttek, különösen a pedagógusok tanulási jellemzői.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Tudásmenedzsment folyamatok az iskolában.

Pedagógusok tudásmegosztása.

Tanulási folyamatok szervezése, tervezése az intézményben.

A tudás és a szervezetfejlesztés összefüggései.

Formális és informális tudásmegosztó csatornák működése.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bencsik Andrea: A tudásmenedzsment elméletben és gyakorlatban Budapest, Akadémiai Kiadó 2024.ISBN 978 963 664 018 7

Tomka János: A megosztott tudás hatalom Harmat, Budapest,2012.ISBN 978-963-288-093-8

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Halász Gábor-Fazekas Ágnes-Lukács Teodóra (szerk): Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban Akadémiai Kiadó, Budapest 2020.ISBN 978 963 454 561 3

Halász Gábor-Fazekas Ágnes: A tudás keletkezése Budapest, Gondolat Kiadó 2020.ISBN 978 963 556 04+9 3

Simándi Szilvia: Közösségi tanulás felnőttkorban Budapest, Akadémiai Kiadó 2019 ISBN 978 963 454 321 3

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

Ismeret: Ismeretekkel rendelkezik a felnőttek tanulására, tanulási motivációira és tanítási módszereire vonatkozóan.

Képesség:  A felnőttek tanulási jellemzői megismerése által képessé válik pedagógusok tanulási útjai támogatására. A tudásmenedzsment folyamatok és gyakorlatok nemeztközi áttekintésén keresztül vitákban képviseli álláspontját, a megismert megközelítések alapján saját álláspontot alakít ki, melyet képes érvekkel alátámasztani. Elemzésekkel képes intézményi helyzetelemzést készíteni, fejlesztési javaslatokat megfogalmazni.

A tudásmenedzsment folyamatok megismerése, gyakorlatok elemzése által képessé válik intézményi szintű tudásmenedzsment tervezési dokumentumok elkészítésére

Attitűd: A menedzsment tudomány és a felnőtt tanulás jellemzőinek megismerésével hozzájárul a hallgatók interdiszciplináris, komplex, problémamegoldó szemléletének alakulásához.

Autonómia, felelősség:A pedagógusok tanulási szükségleteinek és lehetőségeinek megismerésével megbízható partnerré válhat a pedagógus közösség fejlesztésében.  Saját és kollégái szakmai támogatásában képes és kész felelő szerepet vállalni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt