Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Felnőttképzés sajátos módszerei
Tárgy kódja: BT-PSZ-3340
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Polákovits Nándor
Tárgyleírás:

A kurzus célja: a hallgatók ismerjék meg a felnőttképzés sajátos módszertani repertoárját, és tudják alkalmazni az ennek keretében megismert módszereket a minőségi és hatékony felnőttképzési tevékenység során.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Pedagógus-andragógus kompetenciák, szerepek és módszerek az ezredfordulón
  2. A felnőttek tanulásának és tanításának módszerei és eszközei
  3. A kiemelt célcsoportokkal való foglalkozás andragógiai kérdései
  4. A tréning és a coaching módszertana

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-      Kraiciné Szokoly Mária: Pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák az ezredfordulón, ELTE Eötvös Kiadó Bp. 2006. ISBN: 978 963 463 887 2

-        Kraiciné Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Kiadó, Budapest.

-        Farkas Éva (2014): A szak- és felnőttképzés gyakorlata. SZTE JGYPK, Szeged

http://mek.oszk.hu/13300/13

360/13360.pdf

-        Koltai Dénes – Lada László (szerk.) (2006): Az andragógiai korszerű eszközeiről és módszereiről. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest.

http://konyvtar.nive.hu/files/andragogia.pdf

Ajánlott irodalom:

-      Andragógiai szöveggyűjtemény / [szerk.] Bajusz Klára, Németh Balázs 1. kötet : Felnőttoktatási felfogások a 20. században, Pécs : IDResearch Kft. : Publikon, 2011. 173 p.

-        Farkas Éva (2006): A felnőttképzés felértékelődése az emberi erőforrás-fejlesztés folyamatában. PTE FEEK. Pécs, 133-147. p.

-        Csoma Gyul

a (2000): A felnőttek tanulásának pszichológiai sajátosságai.      
 http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=esely-csoma-felnottek

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)   tudása

-  Ismeri a sajátosan andragógus kompetenciákat, szerepeket

-  Ismeri a felnőttek tanulásának és tanításának jellemző módszereit

-  Ismeri a felnőttképzés módszertani repertoárját

b)  képessége

-      Képes a megismert felnőttképzési módszerek gyakorlati alkalmazására

-      Képes együttműködést támogató, motiváló módszereket alkalmazni az oktatási tevékenysége során.

-       Képes a szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony használatára.

c) attitűdje

- Elkötelezetté válik az élethosszig tartó pedagógiai paradigma mellett

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt