Tantárgy adatlapja
A kurzus célja az, hogy a hallgatók megismerkedjenek a fenntartható fejlődés elméletével, a fejlődés fenntarthatóságának globális és lokális kihívásaival. A félévi szemináriumok során a hallgatók a témában rendelkezésre álló széleskörű irodalom segítségével ismerkedhetnek meg a fenntarthatósággal összefüggő legfontosabb témakörökkel (nyersanyag- és erőforráskészletek, mezőgazdasági és ipari termelés és következményei, szolgáltató ágazatok – pl. közlekedés, logisztika – fenntarthatósága, környezeti szennyezés és globális felmelegedés, globális következmények – Észak-Dél konfliktus, gazdasági fejlesztési stratégiák, multinacionális vállalati stratégiák, globális válaszlehetőségek és politikák, lokális alternatívák elméleti és gyakorlati lehetőségei, stb.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
OTT , Konrad, "The case for strong sustainability", In: OTT , Konrad, THAPA, Philipp Pratap (szerk.), Greifswald’s environmental ethics, Greifswald, Steinbecker Verlag Ulrich Rose, 2003. ISBN 3-931483-32-0
United Nations, 1987,"Report of the world commission on environment and development"
NAJAM, Adil, The case against a new international environmental organization, In: DIEHL, Paul (szerk.), The politics of global governance: international organizations in an interdependent world, Boulder, Rienner, 2005. 398-414, ISBN 1-58826-328-2, reprinted from Global Governance, Vol. 9, No. 3 (2003). 367-384
BAKER, Susan, The concept of sustainable development, In: BAKER, Susan, Sustainable development London, Routledge, 2006. 17-48, ISBN 0-415-28210-1
PARKIN, S., SOMMER, F., UREN, S., Sustainable development: understanding the concept and practical challenge, In: Engineering sustainability, 2003. 156 (1), 19-26.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és érti azokat a hazai, európai és globális társadalmi problémákat, amelyek meghatározzák a társadalomtudományi gondolkodás alaptendenciáit.
b) képességei
Képes a megszerzett ismeretei birtokában a társadalmi folyamatok általa kutatott szeletében új tudományos eredmények elemzésére, új tények és összefüggések feltárására, tudásának önálló szakmai koncepció formájában történő értékesítésére.
Képes a kitekintő jellegű munkára, az egyéb a társszakterületek és tudományágak eredményeinek az aktív és hatékony felhasználására.
c) attitűdje
Legjobb tudása szerint, elkötelezetten szolgálja és képviseli a szakmai érdekeket.
Lényeglátás, kreativitás és módszertani tudatosság jellemzik.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló és felelős szereplője szakterülete tudományos életének, képviseli szakmai elveit és kutatási eredményeit minden lehetséges fórumon.