Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Olyan tanítók képzése, akik ismerik a természetföldrajzi jellemzőit, alapösszefüggéseit, a fenntarthatóság mentén, akik ismerik és érvényesíteni tudják a környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés, valamint a hazaszeretetre nevelés alapelveit és módszereit.
Olyan egységes szemléletű természettudományi képzés megalapozása, rendszerszemléletű gondolkodásmód kialakítása, amely fokozatosan tárja fel az élő-és élettelen természetfelépítő jelenségeit, folyamatait, kölcsönhatásait.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bihariné dr. Krekó Ilona-Kanczler Gyuláné dr.: Természetismeret I. Természetföldrajz (2017) ELTE TÓK,
UNESCO: Fenntartható fejlődési célok oktatása - Tanulási célok (2017) (pdf)
Boldis Anna Kornélia (2013) A környező világ megismerésének módszerei. In: „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt
A környezetismeret tantárgy taneszközeire vonatkozó szakmai ajánlás (OFI)
Dr. Dámné Erdei Gabriella: A környezetismeret-természetismeret tanításának módszertana I-II. (2005) Debrecen
Ajánlott irodalom:
Farkas B. P. (2011): Természetföldrajzi animációk az oktatásban. In: Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan.
Tanulmánykötet. ELTE TTK, Budapest
Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.
Fűzné Koszó M. (2011): Környezetünkről természetesen tanítani. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula PKTÓI, Szeged, 67 p.
Nahalka I. (2014): A természettudományos nevelés pedagógiai háttere. In: Radnóti K. (szerk.): A természettudomány tanítása. Mozaik Kiadó, Szeged, pp. 20–48.
Javasolt internetes forrás:
Ádám Ferencné – Boldis Anna Kornélia: A környező világ megismerésének módszerei
http://ofi.hu/tudastar/tanitas-tanulas/termeszetismeret
http://ofi.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/termeszetismeret
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a nevelési, oktatási preferenciákat, a közoktatás tartalmi szabályozásának dokumentumait; a személyiségfejlődés és fejlesztés pszichológiai tényezőit, a 6–12 éves gyermekek sajátosságait. Rendelkezik a természettudományok alapoktatásához szükséges korszerű ismeretrendszerekkel, összefüggésekkel, tantárgy-pedagógiai eljárásokkal.
b) képességei
A 6-12 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére.
A 6-12 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira adaptív módon épít.
c) attitűdje
Rendelkezik önismerettel, együttműködési készséggel, személyi felelősségérzettel, fejlett kommunikációs képességekkel. Környezettudatos magatartással személyes példaként szolgál, a fenntartható fejlődés igényelte felelősségérzettel bír.
d) autonómiája és felelőssége