Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fenntartható természetismeret alapjai és tantárgypedagógia
Tárgy kódja: BBLTI10400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kissné Csorba Erika
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Olyan tanítók képzése, akik ismerik a természetföldrajzi jellemzőit, alapösszefüggéseit, a fenntarthatóság mentén, akik ismerik és érvényesíteni tudják a környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés, valamint a hazaszeretetre nevelés alapelveit és módszereit.

Olyan egységes szemléletű természettudományi képzés megalapozása, rendszerszemléletű gondolkodásmód kialakítása, amely fokozatosan tárja fel az élő-és élettelen természetfelépítő jelenségeit, folyamatait, kölcsönhatásait. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Bihariné dr. Krekó Ilona-Kanczler Gyulánl dr. :Természetismeret I. Természetföldrajz (2017) ELTE TÓK,

UNESCO: Fenntartható fejlődési célok oktatása - Tanulási célok (2017) (pdf)

Boldis Anna Kornélia (2013) A környező világ megismerésének módszerei. In: „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt

A környezetismeret tantárgy taneszközeire vonatkozó szakmai ajánlás (OFI)

Dr. Dámné Erdei Gabriella: A környezetismeret-természetismeret tanításának módszertana I-II. (2005) Debrecen

Ajánlott irodalom:

Farkas B. P. (2011): Természetföldrajzi animációk az oktatásban. In: Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan.

Tanulmánykötet. ELTE TTK, Budapest

Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997

Fűzné Koszó M. (2011): Környezetünkről természetesen tanítani. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula PKTÓI, Szeged, 67 p.

Nahalka I. (2014): A természettudományos nevelés pedagógiai háttere. In: Radnóti K. (szerk.): A természettudomány tanítása. Mozaik Kiadó, Szeged, pp. 20–48.

Javasolt internetes forrás:

http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_kornyezo_vilag_megismeresenek_modszerei/41_a_hagyomnyos_mdszerek_helye_a_mai_krnyezets_termszetismeret_tants_gyakorlatban.html

http://ofi.hu/tudastar/tanitas-tanulas/termeszetismeret

http://ofi.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/termeszetismeret

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Ismeri a nevelési, oktatási preferenciákat, a közoktatás tartalmi szabályozásának dokumentumait; a személyiségfejlődés és fejlesztés pszichológiai tényezőit, a 6–12 éves gyermekek sajátosságait. Rendelkezik a természettudományok alapoktatásához szükséges korszerű ismeretrendszerekkel, összefüggésekkel, tantárgy-pedagógiai eljárásokkal.

b)    képességei

A 6-12 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére.

A 6-12 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira adaptív módon épít.

c)    a szakmai attitűdök és magatartás

Rendelkezik önismerettel, együttműködési készséggel, személyi felelősségérzettel, fejlett kommunikációs képességekkel. Környezettudatos magatartással személyes példaként szolgál, a fenntartható fejlődés igén

yelte felelősségérzettel bír.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt