Tantárgy adatlapja
A „Film és társadalom” a szabad bölcsészetre jelentkező, szakirány választás előtt álló hallgatók számára indított előadássorozat. A kurzus bevezető jellegű: feltérképezi azokat a területeket, amelyeken a film, mint művészet és kulturális termék megjelenik és működik. Ennek megfelelően három fő, egymással szorosan összefüggő témakört, illetőleg annak egy-egy esettanulmányát vizsgálja. Az első, a film és emlékezet bemutatása, mely megismerteti a hallgatókat a nagyjátékfilmes és dokumentumfilmes történelmi „emlékezés” jellegzetes tendenciáival, típusaival. A második a film és társadalom, mely azokkal az irányzatokkal, filmtípusokkal és műfajokkal ismerteti meg a hallgatókat, amelyek közvetlenül kapcsolódnak adott társadalmi kérdésekhez. Bemutatja azokat a filmtörténeti korszakokat és filmkészítési irányzatokat, amelyekben különös figyelmet kap film és társadalom kapcsolata. A harmadik pedig a film és közönség kapcsolata, kezdve a nagy hagyományú közönségszociológiai vizsgálatoktól (propagandafilmek) az egészen új tudományterületekig, mint például a filmkritika, vagy a fesztiválkutatás.A kurzus során a hallgatók szilárd elméleti és módszertani alapokat szerezhetnek a filmelmélet, filmtörténet szakirány legfontosabb kérdéseinek vizsgálatairól.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dokumentumfilm-elmélet, Metropolis, 2009/4. ISSN 1416-8154
Magyar vizuális tömegkultúra a századfordulón, Apertúra, 2016. tél ISSN 1787-7245
Rendszerváltás film(b)en, Apertúra, 2015. ősz ISSN 1787-7245
Schenk, Irmbert – Tröhler, Margit – Zimmermann, Yvonne (eds.): Film – Kino – Zuschauer- Film Rezeption / Film – Cinema – Spectator – Film Reception, Schüren, 2010.
ISBN 978-3-89472-524-2
Varga Balázs: Filmrendszerváltások, Budapest, L’Harmattan, 2016 ISBN9789634141341
Jan Assmann: A kulturális emlékezet, Budapest, Atlantisz, 2004. pp. 27-86.
https://lett.ubbcluj.ro/wp-content/uploads/2020/05/assmann_1.pdf
Murai András: Szembesítés. Történelmi dokumentumfilmek a rendszerváltozás éveiben. Apertúra, 2015. ősz. URL:
https://www.apertura.hu/2015/osz/murai-szembesites-tortenelmi-dokumentumfilmek-a-rendszervaltozas-eveiben/
Lénárt András: A film mint történeti forrás. Aetas 25. évf. (2010.) 3. sz.
http://epa.oszk.hu/00800/00861/00050/pdf/aetas_2010-03_159-171.pdf
Udvarnoky Virág: Történelem és emlékezet dokumentumfilmben In: Metropolis 2004/2
http://metropolis.org.hu/tortenelem-es-emlekezet-dokumentumfilmben-1
Benke Attila: Egy maréknyi forradalmár: az olasz western tendenciái In: Metropolis 2015/1
http://metropolis.org.hu/egy-mareknyi-forradalmar-az-olasz-western-tendenciai-1
Elsaesser, Thomas: A filmfesztiválok hálózata In: Metropolis 2016/3
http://metropolis.org.hu/a-filmfesztivalok-halozata
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.
Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.
Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.