Tantárgy adatlapja
A szabad bölcsész alapképzés keretein belül a hallgatók egyik választható szakmai modulja a Filmelmélet és filmtörténet. Azok a hallgatók, akik ezt választják, a hatodik félévben szakmai modulos etalonvizsgát tesznek. Ennek célja, hogy számot adjanak az általuk választott modulhoz kapcsolódó ismereteikről.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Balogh Gyöngyi – Király Jenő. „Csak egy nap a világ…” A magyar film műfaj és stílustörténete 1929-1936. Budapest, MFI. 2000. 125-146.
Casetti, Francesco. Filmelméletek 1945–1990. Budapest, Osiris. 1998.
Czirják Pál: Jelenlét és elbeszélés. Metropolis 2004/2.
Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés, Budapest: Palatinus 2009.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Budapest: Palatinus, 2008.
Nowell-Smith, George (szerk.) Új Oxford film enciklopédia. Budapest, Glória. 2003.
Magyar Bálint. A magyar némafilm története. Budapest, Palatinus. 2003. 61-86.
Nichols, Bill: A dokumentumfilm típusai, Metropolis, 2009/04. pp. 20-41.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.
Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.
Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
A filmkultúra területét meghatározó társadalmi, strukturális tényezők megismerése.
Tárgyi és elméleti tudás elsajátítása.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
A szakterületre jellemző ismeretek gyakorlatban való alkalmazása.
Szakmai szóhasználat során a szakmai szókincsek magabiztos használata.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Nyitottság a szakmai innováció iránt.
Szakmai módszerek tudatos képviselete.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.
A szervezeti struktúrában önállóan és felelősséggel szervezi munkáját önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.