Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fókuszált intervenció
Tárgy kódja: BT-ASZT-0160
Óraszám: N: 0/0/0, L: 20/0/0
Kreditérték: 6
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Madarassy-Szűcs Anna
Tárgyleírás:

 

Az autizmus spektrum komplex jellegéből adódóan a támogatási modellek és intervenciók széles skáláját alkalmazzuk a hatékony segítségnyújtás érdekében. A tantárgy második része elsősorban az autizmusban alkalmazott fókuszált intervenciókat, tárgyalja. Oyan specifikus tani´ta´si elja´ra´sokat részletezünk, amelyek egy ro¨vid ta´vu´ ce´l ele´re´se´t vagy egy bizonyos ke´szse´g fejleszte´se´t ce´lozza´k meg. Külön tárgyaljuk az autizmusban jellegzetes információfeldolgozás és végrehajtó funkciók eltérésének kompenzálására alkalmas eszközöket, a mindennapi életben implementálható segítségadás formáit.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hume, K., Steinbrenner, J.R., Odom, S.L. et al. Evidence-Based Practices for Children, Youth, and Young Adults with Autism: Third Generation Review. J Autism Dev Disord 51, 4013–4032. (2021)

Fazekas Dorottya- Stefanik Krisztina: Két lépés az önállóság felé – Az önkiszolgálási készségek előmozdítása integrált óvodai keretek között autizmusban Gyógypedagógiai szemle 47. évf. 2. sz. (2019. április-június)

Ajánlott irodalom:

Bejarano-Martín, A., Canal-Bedia, A,, et al. Efficacy of focused social and communication intervention practices for young children with autism spectrum disorder: A meta-analysis, Early Childhood Research Quarterly, Volume 51, 2020, Pages 430-445.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

A hallgató átfogó ismeretekkel rendelkezik a fókuszált intervenciók jellegéről és ezek alkalmazhatóságáról. Egyértelműen megkülönbözteti a naiv normalizálást a fókuszált intervenció gyakorlatától, érti és az ellátástervezés során kiemelt figyelmet tulajdonít a neuroaffirmatív szemléletnek.

b) képesség

A szerzett elméleti ismeretek alapján azonosítani tudja az autista gyermek vagy felnőtt számára javasolható ellátás jellegét. Fel tudja ismerni és biztonsággal elkülöníteni a tényeken és tévhiteken alapuló támogatást, illetve az ezekkel kapcsolatos bizonytalanság esetén hiteles információk gyűjtésére és szintetizálására lesz képes. Megfelelő körültekintéssel disztingvál a különböző támogatási lehetőségek szükségessége, elérhetősége és specifikussága kapcsán. Képes prioritási sorrendet felállítani az intervenciók fókuszpontjai közt.

c) attitűd

Megértve az autizmus sokszínűségét és az egyéni kihívásokat, kész támogatóbb szerepet vállalni az autista személyek életében. A komprehenzív támogatási modellek és fókuszált intervenciók megértése mentén elkötelezett az inkluzív társadalmi hozzáállás megteremtése iránt, rugalmasabb és alkalmazkodóbb attitűddel közelít az autista emberekhez.

d) autonómia és felelősség

A tantárgy lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy pontosabb és elfogadóbb képet alkossanak az autizmussal kapcsolatos kihívásokról és erőforrásokról. Rálátnak felelősségükre az autista emberekkel való pozitív és támogató kapcsolatok kialakításában és fenntartásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt