Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A hallgatók szaktudományi és szakmódszertani felkészítése a matematika 1-4. osztályos tanítására a „Halmazok-logika” illetve a „Relációk-függvények-sorozatok” témakörökben. · Ismerjék az állítás és a helyes következtetés fogalmát és vizsgálatának módszereit. Tudják segíteni a tanulók munkáját igaz és hamis állítások kimondásában, átfogalmazásában és egyszerűbb következtetések levonásában. · Legyenek tisztában a halmazok többféle megadásával, halmazviszonyok ábrázolásával, a halmazműveletekkel és egyszerűbb tulajdonságaikkal. · Ismerjék a logikai-készlet felhasználási lehetőségeit a témakör tanításában. · Tudjanak különböző megoldási terveket bemutatni a szöveges feladatok megoldására. · Ismerjék a relációk, a függvények és a sorozatok fogalmát és kapcsolatát, megadási módszereit, tulajdonságait, legfontosabb speciális eseteit és vizsgálatának szempontjait. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlot t irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 1. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 978-963-19-4615-4 (80 oldal) Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 2. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 978-963-19-5090-8 (80 oldal) Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 3. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 978-963-19-5095-3 (80 oldal) Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 4. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978-963-19-6245-1 (80 oldal) Ajánlott irodalom: Pappné dr. Ádám Gyöngyi (szerkesztő): Matematika az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 7519 9 (220 oldal) Török Tamás: Szöveges feladatok és tanításuk (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 64 oldal) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009 Török Tamás: A halmazok-logika témakör tanítása
s="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:21px;text-align:left;">(tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket. - Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a természettudományos nevelés területén. - Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel. - Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben. - Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén). - A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására. b) képességei A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni. - Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. - Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását. - Támogató tanulási környezetet biztosít. - Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására. - A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja. - Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel, képes elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslatait szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. - Tevékenységére szakszerűen reflektál.
="font-family:Calibri;margin-left:2px;text-align:left;"> |