Tantárgy adatlapja
Az anyagismereti szeminárium célja, hogy a hallgatók számára kézzel fogható közelségbe hozza a telepfeltárások leggyakoribb lelettípusát, a kerámiát. Mivel az anyagismereti óra elsődleges célja, hogy a hallgatók kezébe vehessék a leleteket, ezért megtartására is jellemző módon azon muzeológiai intézményekben kell, hogy sor kerüljön, amelyekkel a PPKE BTKE Régészettudományi Intézete kapcsolatban áll. Az anyagismeret órák célja, hogy olyan gyakorlati ismeretek átadására kerüljön sor, amelyek vetítővászonról, vagy képernyőről nem érhetők el. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Szulovszky János (szerk.): A magyar kézművesipar története. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, Budapest 2005. (pp. 87?171) ISBN 9639008834
Holl Imre: Adatok a középkori magyar fazekasság munkamódszereihez. in: Budapest Régiségei 17. 1956. (pp. 177?193) ISSN 0133-1892
Holl Imre: Középkori cserépedények a budai várpalotából (XIII-XV. század). in: Budapest Régiségei 20. 1963. (pp. 335?382) ISSN 0133-1892
Takács Miklós: A Kárpát-medence 10–11. századi cserépedény-lelőhelyeinek térképészeti vonatkozásairól – másodszor. in: Liska András – Szatmári Imre (szerk.): Tempora Obscura 3. Bék&eac
ute;scsaba 2012. (pp. 405? 500) ISBN 9789637219818
Simonyi Erika: 10–14. századi települések Magyarországon és a régió Árpád-kori kerámiája. Martin Opitz Kiadó, Budapest 2020. (328 ps.) ISBN 9789639987777
Ajánlott irodalom:
Takács, Miklós: Das Formspektrum der Tonkessel im Karpatenbecken. Archäologisches Korrespondenzblatt 40/1. 2010. (pp. 139?154) ISSN 0342-734X
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát. Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.
Gyakorlati szinten alapozódik meg, illetve bővül az adott kor leggyakoribb lelettípusáról.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
Bővülnek a korszak edényanyagának a felismerése terén.
Gyakorlati szintű ismereteket szerez arról, hogyan kell „kézbe fogni” az adott tárgyt&iac
ute;pust.
A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.