Tantárgy adatlapja
A hallgató biblioterapeutaként irodalmi művek
megközelítésére és az ezek által kiváltott saját élmények felidézésére hívja
a csoport tagjait. Az irodalmi művekkel való foglalkozás merőben eltér az oktatásban
megszokott formáktól, így sajátos kommunikációs technikákat igényel a
csoportvezető részéről. A tantárgy egyik fő célkitűzése ezeknek a speciális
technikáknak (kérdésfeltevés, visszajelzés, a beszélgetés terápiás célnak
megfelelő irányítása stb.) az elsajátíttatása és gyakoroltatása. A tantárgy
oktatásának másik fő fókusza, hogy a leendő csoportvezető minél pontosabban
legyen képes dekódolni a csoporttagok kommunikációs jeleit. A harmadik fontos
terület az empátia – Rogers óta a terápiás folyamat legfontosabb eleme –
kifejezésére alkalmas verbális és nonverbális kommunikációs eszközök
tudatosítása és használata. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
BUDA B. (2004): Pszichoterápia. Kapcsolat és kommunikáció. Akadémiai Kiadó, Bp. ISBN:
9779630581548 BUDA B. (1994): A közvetlen emberi
kommunikáció szabályszerűségei. (harmadik
átdolgozott és bővített kiadás). Animula Egyesület, Bp. ISBN: 963-333-043- BIRKENBIHL, V. F. (1998): Kommunikációs gyakorlatok, Trivium Kiadó, Bp. ISBN: 9789639711112 MEARNS, D. – THORNE, B. (2011): A
személyközpontú pszichoterápia és tanácsadás a
gyakorlatban, Oriold és Társai, Bp. ISBN: 978-963-9771-52-9 WACHA I. (2017): Nem csak szóból
ért az ember. A nonverbális kommunikáció, Tinta Kiadó, Bp. ISBN 9789639902893 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához
a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Érti és tevékenységébe beépíti a kommunikáció általános elméleteit,
alkalmazásának formáit. |