Tantárgy adatlapja
A szociális segítés egyik kiemelt nehézsége, hogy a segítő folyamatba gyakran kell olyan klienseket bevonni, akik ebben nem érzékelik saját felelősségüket, helyzetükre, állapotukra nincs belátásuk. A motivációs interjú technika olyan kliensek a segítő folyamatba való bevonására alkalmas, akik egyébként a helyzetük változtatásában a felelősséget nehezen vagy csak részlegesen vállalják.
A kurzus során a hallgatók megismerik a motivációs interjú technika alkalmazási területeit (addiktológia, pszichiátria, kötelezett kliensek), a motivációs interjú pszichológiai (a motiváció és a változás alapfogalmai, pszichés háttér) és etikai alapjait. A négy lépésből (bevonás, fókuszolás, a változás motivációjának előhívása és tervezés) álló folyamat felépítését és az egyes lépések szerepét. A bevonás fázisban a hallgatók megtanulják a kontrollált mentalizációs készség alkalmazását a kliens belső folyamatainak megismeréséhez, és az érzelmi állapot empatikus validálásának lehetőségeit. A fókuszálás fázisban a kliens legfontosabb szükségleteinek feltárását és ezek rangsorolását, a kognitív disszonancia felerősítését. A változás motivációjának előhívásához a kliens elsődleges szükségletein keresztüli eljutást, ennek kiemelését és a kognitív disszonancia frusztrációjának alkalmazását a változási motiváció megerősítéséhez. Végül a tervezés fázisban a kliens képességeit és lehetőségeit figyelembe vevő módon a konkrét változás lépéseinek a megtervezését.
A kurzuson az elméleti alapok megismerését a hallgatók sajátélmény reflexiójával és az egyes fázisok páros gyakorlási lehetőségeivel egészítjük ki.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
LEVOUNIS, Petros, ARNAUT, Bachaar, MARIENFELD, Carla, Motivációs interjú a klinikai gyakorlatban, Budapest, Oriold és Társai Kiadó, 2017. ISBN 978-615-5443-70-1
AMADOR, Xavier, Nem vagyon beteg, nincs szükségem segítségre! Budapest, Lélekben Otthon Kiadó, 2008. ISBN 978-963-9771-15-4
AJÁNLOTT IRODALOM:
MILLER, R, William, ROLLNICK, Stephen, Motivational Interviewing, London, The Guilford Press, 2012. ISBN 978-1-4625-5279-5
PROCHASKA, James, O., NORCROSS, John, C., DICLEMENTE, C.Carlo, Valódi újrakezdés. Hatlépcsõs program ártalmas szokásaink leküzdésére és életünk jobbá tételére, Budapest, Ursus Libris, 2009. ISBN 978-963-9718-23-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a változási folyamat lépéseit.
Ismeri a motiváció pszichológiai hátterét.
Ismeri az emberi szükségletek rendszerét.
Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, szintetizálni tudja elméleti és gyakorlati ismereteit.
Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.
b) képességei
Képes a szimmetrikus kapcsolat kialakítására.
Képes a másik személyre érzelmileg ráhangolódni.
Képes a másik személy belső állapotait reflektálni.
Képes a másik személy belső frusztrációjából eredő feszültséget megtartani.
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
c) attitűdje
Emberközpontú.
Szakmai fejlődésében elkötelezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Szakmai kapcsolataiban nyitott, kezdeményező, ítélkezéstől mentes.
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.
d) autonómia és felelősség
Lelkiismeretesen törekszik önmaga és a társai lelki egészségének megtartására, erősítésére.
Szakmai készségfejlődésének segítésére nyitott, szükség esetén segítséget kér.
A szakmai etikai elveket megtartja.
A tudomására jutott személyes információkat a csoportszabályoknak megfelelően kezeli.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.