Tantárgy adatlapja
A kurzus a római történelem és régészet sokrétű és ellentmondástól nem mentes világába nyújt betekintést. Elsősorban a fő történelmi események tárgyalására fekteti a hangsúlyt, illetve a római kultúra és civilizáció sajátosságát meghatározó elemek beazonosítását tekinti fő célkitűzésének. A római történelem a hagyományos politikatörténet mellett/helyett elsősorban a régészeti örökség alapján lesz tárgyalva, mely során a hallgatóknak lehetőségük lesz az állandóan változó Római Birodalom különböző történelmi narratíváinak a beazonosítására. Emellett, a kurzust látogatók megvizsgálhatják az állandó, sok esetben ellentmondásos párbeszédet a történelmi hagyomány és régészeti realitás között. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: BEARD, M, S.P.Q.R. A History of Ancient Rome, Profile Books, London, 2015, eISBN: 9781847654410 COULSTON, J.; DODGE, H. (eds.), Ancient Rome. The Archaeology of the Eternal City, Oxford University School of Archaeology, Oxford, 2000, ISBN: 0947816550 ERSKIN, A (ed.), A Companion to Ancient History, Blackwell Publishing, 2009, ISBN: 9781405131506 Ajánlott irodalom: BALL, W.: Rome in the East: The Transformation of an Empire, 2nd edition, Routledge, 2016, ISBN 9780415717779 POTTER, D.S. (ed.), A Companion to the Roman Empire, Blackwell, Oxford, 2006. ISBN: 9780470996 942 ROSENSTEIN, N; MORSTEIN-MARX, R (eds.), A Companion to the Roman Republic, Blackwell Publishing, 2006, ISBN: 978-1-4051-0217-99789636930844. WOOLF, G., Becoming Roman. The Origins of Roman Civilization in Gaul, University of St. Andrews, 1998. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A római történelemhez és régészethez kapcsolódó alapvető folyamatok, fogalmak, történeti és régészeti ismeretek elsajátítása. b) képességei Az összehasonlító, analitikus és kritikus képességek fejlesztése. c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |