Tantárgy adatlapja
A kurzus célja:
A kurzus megalapozza azokat a megközelítéseket, amelyek a IV. ipari forradalom technológiai változásaira épülnek. Középpontba helyezi a mindenkit körülvevő, korszerű digitális és okos technológiák hátterét, lehetőségeit és korlátait. Bemutatja a közös tartalomszerkesztésre és megosztásra épülő web.2 technológia alapjait és kapcsolódási pontjait a korszerű történelemtanításhoz. Adatbázisok, forrásgyűjtemények, szoftverek, platformok és virtuális tanulási terek általános jellemzőit és történelemtanításban alkalmazható sajátosságait járja körbe példa és feladatközpontú szemlélettel. Csoportmunkában együttműködve ad alkalmat a hallgatók számára az egyes tanulási környezetek elemzésére, összehasonlítására, értékelésére és alkalmazására.
A tárgy lehetőséget nyújt a megismert digitális lehetőségek gyakorlati alkalmazására mikrotanítás formájában. A hallgatók individuális formában, illetve társaikkal együttműködve fejlesztenek digitális feladatokat, hosszabb modulokat, megtapasztalva a digitális pedagógia sajátosságait.
A hallgatók a modul alapú fejlesztéstől a pedagógiai tervezés magasabb lépcsőit követve teljes tanórát átölelő tervet készítenek, munkájukat tematikus digitális forrás- és feladatgyűjtemény formájában összegzik a szemeszter végén.
A tárgy tematikája:
Digitális pedagógia, e-learning, blended learning és digitális távoktatás
Történelemtanításhoz kapcsolódó adatbázisok, digitális forrágygyűjtemények, tematikus weboldalak
Történelemtanításhoz kapcsolódó szoftverek, platformok, virtuális tanulási környezetek
Csoportos tananyagfejlesztés
Egyéni Mikrotanítás
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Department for Education (2021) DfE Digital and Technology https://dfedigital.blog.gov.uk
Kaposi József: Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához. Oktatási segédlet. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest, 2020. [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2020/07/Kozelitesek_kotet_nyomdai_javitott.pdf] ISBN: 978-615-5224
Komenczi Bertalan (2014). Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai: Elméleti megközelítések és modellek. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Budapest, MTA PTB. pp. 127-143. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3631/1/komenczi-bertalan-elektronikus-tanulasi-kornyezetek-sajatossagai%282%29.pdf
Magyarország Kormánya (2016) Digitális Oktatási Stratégiája https://digitalisjoletprogram.hu/hu/tartalom/dos-magyarorszag-digitalis-oktatasi-strategiaja
Nemzeti Köznevelési Portál: Történelem tankönyvei https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/
Olle´ János (2012) Virtua´lis ko¨rnyezet, virtua´lis oktata´s. ELTE Eo¨tvo¨s Kiado´, Budapest. http://www.eltereader.hu/media/2013/11/Oll%C3%A9_1_kotet_READER.pdf
Ajánlott irodalom:
Ajlan S. Al-Ajlan: A Comparative Study Between E-Learning Features, Methodologies, Tools and New Developments for E-Learning, Dr. Elvis Pontes (Ed.), 2012 ISBN: 978953-51-0029-4, InTech, http://www.intechopen.com/books/methodologies-tools-andnew-developments-for-e-learning/a-comparative- study-between-e-learning-features
Alves P. Luísa M. Morais C. The Influence of Virtual Learning Environments in Students’ Performance, 2017 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1134444.pdf
European Commission: A Framework for Blended Learning. Luxembourg, Publications Office of the European Union. 4. 2021.
https://www.schooleducationgateway.eu/downloads/files/news/framework_for_blende d_learning.pdf(2022.10.10.)
Forgó Sándor: Blended learning, tudásszervezés, hálózatalapú tudásmegosztás, 2015, http://okt.ektf.hu/data/szlahorek/file/kezek/06_blended_04_11/index.html
(2022.10.10.)
Kaposi, József; Szőke-Milinte, Enikő: Kutatás közben - A digitális oktatásra való átállás tapasztalatai a katolikus iskolákban. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest 2021. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Binder1(1).pdf
Puentedura, R. (2013) SAMR: A Contextualized Introduction, Hippasus. http://hippasus.com/rrpweblog/archives/2014/01/15/SAMRABriefContextualizedIntro duction.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Megismeri a digitális pedagógia legfontosabb megközelítéseit és kulcsfogalmait (e-learning, online learning, massive open online course, távoktatás, blended learning, web 2.0, szinkron és aszinkron tanulási formák, digitális tankönyv, integratív szoftver, virtuális tanulási környezet)
Részletes képet kap a történelemtanításban alkalmazható tanulási környezetekről, digitális adatbáziskoról és forrásgyűjteményekről.
b) képességei
Alkalmassá válik a megismert tanulási környezetek elemzésére, összehasonlítására és értékelésére
Képessé válik adott tematika adaptálására a megismert tanulási környezetekben.
Önállóan és kreatívan tervez nagyobb tematikus egységeket integrált digitális tartalmakkal.
Hatékonyan és magabiztosan alkalmazza gyakorlatban a megismert eljárásokat, módszereket és stratégiákat.